30 November 2009

Saga blir ständig tryggare

Saga har varit väldig tuff och frampå trots alla besked om att hon skulle va så skygg och rädd.
Dock har vi märkt skyggheten på att hon viker undan om man går mot hon och hon står på golvet, hon vill gjärna hoppa upp på klösmöblet eller i en fönsterbräda förens hon känner sig trygg på att bli klappad och gosad.

Men i dag var första gong hon inte vek undan och sprang i väg när jag gick mot hon.

Jag har hela tiden hon varit här lagt vikt på att göra mina vanliga grejer så som jag alltid gör, både för att inte ändra beteende ut från dom inhämska djurens perspektiv, men även för att hon skal se att så är det här, och det är bra och okej.

Nu var jag då på väg till köket, och hon sto och flirtade i dörröppningen. Jag saktade farten lite och tänkte jag kan väl våga chansen. Böjde ner mig och se, hon stannade kvar!! Visst, hon trampade lite runt sig själv med rygg och svans i vädret, men hon lät sig klappa medans hon sto på golvet.

Jag lyfte upp hon och hon spann redan, bar hon med mig till datorn och skrev omedelbart på hittekatter om framgongen i dag. Jag skrev med en hand och höll hon med den andra och gosade. Hon stannade faktisk kvar upp mot en minut eller så!

Sen spaserade hon lugnt av mitt knä över till soffan, och tog sig tiden att tvätta en tass innan hon lugnt hoppade ner på golvet och spaserade till köket!!

Hurra!! :)

No comments: