22 November 2009

Julegardiner!

Jeg har et par mørkeblå julegardiner med sølvstjerner/snøflak på. Jeg elsker det stoffet, men jeg klarer ikke finne det igjen.
Det er dypt dypt midnattsblått, stjernene/snøflakene er i sølvtråd. Mange er gjennombrutt med blått, en del er fylt i midten med blått og noen få er helt i sølv. Nydelig! Det er det absolutt dyreste gardinstoff jeg har kjøpt noensinne. Men jeg bare måtte ha det.

Nå som jeg har to vinduer på kjøkkenet kan jeg ikke bruke det, for jeg har ingen blå kappe i det hele tatt som kan matche disse nydelige gardinene, og de er for korte for vinduet her.
Jeg har lett og lett, men klarer ikke finne det.
Jeg lurer på om jeg skal ta det med til en stoffbutikk og spørre om de kan få tak i noe tilsvarende til meg en gang.

Men til jeg lykkes med det kjøpte jeg billig stoff på jysk.
Julerødt med et dryss av bittesmå gullstjerner.
Min mor hadde gardiner fra Princess som er nesten lik dette stoffet. Ikke helt, men nesten.
Stoffet er mer mønstret enn jeg normalt liker det, men siden jeg husker det fra barndommens jul i Enebakk får jeg en umiddelbar julefølelse uten noen anstrengelse av å se dette.
Så jeg kjøpte det. 100 kroner for 5 meter stoff, og noen tiere for 10 meter rødt kantebånd. Det var ikke ille.

Så jeg ville sy gardiner av samme form som de jeg fikk av mamma. Tegnet opp bølgete mønster, og sydde i vei. Når jeg hadde skylt gardinene og strøket dem oppdaget jeg.. jeg hadde sydd to gardiner med lengste bit på venstre side.
Flau fikk man bruke de siste meter med stoff og sy en som var lengst på høyresiden også.
Men aldri så galt at det ikke er godt for noe, jeg fikk en julegardin til gangvinduet også da.

No comments: