10 November 2009

Tirsdag!

Än går det riktig bra för Saga. Hon är tuff och kommer fram inne på köket, tigger godisar när dom andra katterna tigger, och vill hemsk gjärna prata, och det mycket med.

Men än drar hon sig lite undan när vi sträcker fram hand. Hon nosar hemsk gjärna (Man vet ju aldrig, det kanske är nåt gott i handen?) men hon drar sig sedan undan och vill inte gosa riktig än.

Förmodligen är det mycket för henne att smälta nu med 2 främmande katter och dessutom en hund, så jag är inte så ihärdig på att påtvinga mig hon just nu. Hon får få några veckor innan jag börjar oroa mig.
Men hon vågar komma fram, hon ligger gjärna på klösmöblet vid trappan, eller på en stol på köket, och hon flyr inte rummet när vi kommer inn, inte lämnar hon klösmöblet när vi går uppför trappan heller, och det tycker jag är skönt.

Hon har dessutom upptäckt vilken fegis vi har till hund, när Jewell får helspel och rusar efter hon så springer Saga några steg innan hon tvärrnitar och stirrar Jewell rakt i ögonen, varpå Jewell blir osäker, piper och drar sig undan.
Lilla Saga! ;) Stackars Jewell, hon trodde det var en ny liten Ronja, och fick en ny liten Celine i stället! Inte bara en, men TVÅ vassa katter i hus! :D

Celine tar det med fatning att vi har en ny innkränkare, och är faktisk överraskande snäll. Det är ju iaf ingen hund trots allt.
Hon muckar inte gräl, men hon säger till lillkatten på skarpen i bland. Har dock inte sett antydningar till att slosst, bara väsandet lite från distans.
Lilla Saga forsöker ta sig lite för mycket till rätta i bland ser ni.

När jag skar upp fläsk här om dagen så fick katterna avkappet, alt med vita senor o grejs går till djuren här. Och när Saga ätit upp sin, (fort fort, bara Ronja och hunden äter snabbare) så forsökte hon smyga fram och norpa från Celine som är mer fin i ätandet och gosar med bitarna.
Då fick hon höra't! Väääs sa Celine, och Saga tyckte "Men jooo jag vill ha!" och forsökte lite igjen. VÄÄÄS! Sa Celine och Saga skuttade en halv meter undan.
Sen fick Celine ha sin bit i frid.

Samma med klösmöblet. Saga gillar det skarpt. Massor med platser det går att ligga.
Men det tycker både Ronja och Celine med. Och Celine låg på den största plattan. Saga skuttade upp och väste åt Celine, som om hon sa "gå bort, jag vill ligga där".
Celine bara såg på i upphögd förakt, och sket i lilla fisen. Saga väste igjen och slog upp sin tuppkam av päls på ryggen, varpå 6,5 kilos Celine puffade upp sig rejält till svars och väste för kung och fosterland så Saga försvann till badrummet i ren förskräckelse.
Hon kom dock snabbt ut och avfann sig med att ligga på "1a våningen" i klösmöblet i stället för "penthouse". ;) Jag rosade självklart Celine vid detta läget, det är hennes fulla rätt att sätta på plats lilla Saga om hon är för fräck! :D På bilden här ser ni tydlig vilken storleks-skillnad det är på Celine och lilla Saga! :D


Visst är dom roliga dom små liven!

Ronja är lika snäll som förut med Saga, och där är det inte så himla mycket nytt att berätta. Jag är nogrann med att visa mina gammelkatter att dom är fortfarande fina katter, och jag rangerar dom över Saga med att först ge godis till Celine, sen till Ronja och sen till Saga. Dom får alla, men i den räckefölgen. Det är mitt sätt att visa dom alla att deras platser i huset är för mig oförändrat, och för att stärka självsäkerheten så dom inte ser Saga som et stort hot.
Det ser ut att fungera klockrent så långt iaf.

Jewell är fortfarande helt taggat på nykatten, och vill så gjärna va kompis, men Saga är inte lika intrecerad. Dock har dom faktisk nu varit nos mot nos en gong utan att Saga morrade fult. Hon gillar inte Jewell så skarpt än, men jag tror hon har insett att Jewell inte är nåt farlig mördarvapen som skal döda hon iaf.

Over och ut för i dag!

***

Edit typ 10 minuter senare eller så!
Jo, jag får gosa nu :D Man måste närma sig försiktig, och hon åmar sig lite osäkert, men när man väl kommer borti och stryker lent så tycker hon det är jätteskönt och rullar runt på klösmöblet :D

Over och ut ordentlig, nu måste jag ha mat! :D

Bilden är tagen medans Saga åmar sig runt och rullar, kruller sig, och spinner som en tok!

2 comments:

Helena/Simson said...

Dagens skratt o dagens lycka!!
Underbart att läsa om äventyren i Olnirs!!
<3

Uppdaterar sidan en gång i timmen bara! Är så gräsligt nyfiken! =)

Rita said...

Bara en gong i timmen? :D Jag måste nog dra ut på bloggandet så du kommer upp i en gong i kvarten iaf ;)