21 November 2009

Rita i det Filosofiske Hjørnet

Det hender seg jeg setter meg der en gang i mellom og tenker, grubler, filosoferer og bare flommer meg selv med tanker som løper hit og dit.

Mine dyr har det bra. Jeg er frekk nok til å påstå jeg er en svært god husmor for mine dyr.

De har rent og friskt vann hele tiden, og jeg har til og med gått bort fra den gode hederlige vannskålen og kjøpt en drikkefontene til mine dyr så de alltid har vann som ikke smaker "dødt" av å stå i en plast, stål eller kjeramikkbolle.

De har svært god mat. Jeg kjøper Royal Canin til mine katter, Oral Sensitive, for den har svært store biter så min slukhals Ronja faktisk må tygge, og for at den er bra mot tannsten. Jeg blander ut halvt om halvt med Mjau med kylling eller en eller annen smakfull royal canin av noen sort (indoor, Sensitive, main coone eller annen de liker) for at de skal få litt smaksvariasjon inni de store bitene som strengt tatt ikke er den mest smakfulle RC som finnes.

Min hund får halvt om halvt med Hills Science Plan Oral Care og enten Ica hundemat med ekstra store biter, eller noe annet hundemat. Oral Care er den maten jeg har funnet med absolutt størst biter, så hun pent må tygge hun også, og den andre maten er bare for å ha noe litt smakfullt, godt og variasjon ved siden av sånn som kattene får.

Jeg har kloremøbler som er ganske stort, flere etasjer (Vurderer forøvrig å bytte ut til et gulv-tak modell nå siden vi har tre puser som sloss om plassen) , og to separate små klorestolper.
Det ligger pledd og strikkede små lappetepper overalt med tilpassede liggeplasse for ett eller annet med poter.

Alle dyrene får ny mat hver dag. Jeg gir ikke fri tilgang, for jeg vil se hvor mye de spiser på daglig basis for å kunne se når noe forandrer seg. Så morgen måler jeg opp en halv dagsrasjon og litt til, og gjentar det til kvelden. Jeg passer nøye på at det aldri er tomt. Spiser de opp, så får de påfyll, men da gjerne bare Oral Sensitive som de ikke spiser bare fordi det smaker godt. Man vil jo ikke ha fete puser ;)

Jeg har en liten matball som jeg av og til gir litt ekstra nam. Da snakker vi en håndfull Wiskas eller Kitekat tørrmat, som jeg bruker som godterier til mine puser.

Jeg kjøper melkepletter med kattemynte, jeg kjøper tørkede småfisker, kjøtt-sticks, dentabits, kitbits og annet og gir en liten munngodt i blandt. Til alle dyrene. Hunden får også tørket griseøre eller grisehale.

Hver gang jeg tilbereder noe med kjøtt får de smake litt. Jeg kjøper også små bokser kattemat på boks, tunfisk, kylling eller annet spesielt for katter, og i blandt får de dele en boks. Dette er luksusmat og ikke en ukentlig hendelse nødvendigvis.

Jeg har Plaque off som jeg strør over maten til dyrene, jeg har tandstenskrape, sele til alle katter og hunder, reflekser i massevis til hunden, tepper fordi hun er tynnpelset og fryser, klipper klør jevnlig, renser kattedo hver dag.

Jeg har nettet inn terassen så det finnes en liten plass der katter kan få frisk luft på en trygg måte, alle kattene har kattevennlige vinduskarmer å sitte i og titte ut.

Og viktigst av alt.. jeg elsker dem over alt på jord mens jeg gjør dette.

Det må være godt å være katt eller hund hos oss.

Så får man heller svelge at det faktisk finnes husregler. Ikke klore på sofa. Ikke gå på bord.. :)

No comments: