02 December 2009

Victory


För 5 minuter i dag var Saga en knäkisse! :D

Tyvärr har hon en förkärlek för att ta tag med tänderna medans man gosar, det får vi nog jobba lite med. Just för tilfället säger jag nej, og nyper i hop nackskinnet utan att jag tar hårt eller skakar, och då släpper hon taget. Jag hoppas det räcker. Jag vill inte ta i varken med röst eller hand, hon skulle nog inte trivas gott med det.
Jag skall inte säga att hon bits direkt. Hon tar i en finger, hand eller även min haka med tänderna utan att bita, men hon har skarpa små tänder, och det är ingen skillnad att ta med tänder och bitast för en katt, så vi måste konsekvänt säga "nej" när hon gör det anser jag.

Men i dag stannade hon hela 5 minuter på mitt knä när jag lyfte dit hon och gosade!
Jag gör som med alla mina katter: Jag lyfter upp hon, placerar hon på mitt knä, och gosar som en tok. Hon välger själv om hon vill stanna, för jag vägrar ingen katt att gå bort om dom inte känner för gos. Så är det hos mig och så skal det alltid va.
Och i dag stannade hon 5 minuter!

Hon åmade runt sig så att jag skulle gosa presis överallt, klättrade lite runt, den roliga lilla kroppen kan ju inte ligga still och njuta goset, hon åmar runt sig så man kommer åt under mage, på sida, rygg, svans, huvud, haka och allt och allra helst på samma tiden. Hon älskar min mann med hans enorma händer ;)

Hon vet vad Nej och "appappapp" betyder nu :) Jag ser när hon planerar att hoppa upp på bord eller bänk, och det räcker att jag gör "appappapp"ljudet jag brukar varna mina katter med, eller säger Nej när hon tar satsen, och hon låter bli.

Hon älskar att gräva i jorden till mina blommor, och hälften av blommorna har tydliga tandmärken efter liten Saga-munn, men hej, det tar man väll glatt? Alla giftiga och värdefulla planter står utanför tasräckovidden ändå ;)

Och jag slog inn julklappar i sondags, till Sagas stora glädje! Jag var lycklig jag hadde tjocka raggisar på fossingarna, för det gick hårt utöver tårna där hon jagade snöre runt mina ben ^^

No comments: