07 May 2010

Fredag og snart helg

Jeg sitter i morgentimene og venter på at søplebilen skal komme så jeg kan trille inn søpletønna på sin plass igjen. Tonene fra Svanesjøen flyter i luften rundt meg og fyller meg med mektige følelser.
Ja, jeg er en svartmetaller og gother i hjertet, men jeg elsker også den mektige kraften i klassisk musikk. Tchaikowsky er en av mine favoritter, han var en dyktig mann til å komponere følelser i noter.

Musikk er i grunnen svært viktig for alle mennesker. Vi har skapt bøker og filmer, malerier og musikk, men det første vi gjorde var musikk, og deretter kom bilder. For tusenvis av år siden lenge før mennesket hadde sin kjente menneskelige form laget vi rytmer på tømmerstokker, boller og utspente skinn. Vi plystret med enkle fløyter og akompagnerte med rop og hyl som skapte en stemning. Det var nok sikkert regnet som trolldom å kunne skape toner som av en fløyte, men stemningen var ekte og dyp.

Jeg kan ofte savne den type opplevelse av 'magi', i dagens tekniske og svært vitenskaplige samfunn er det lite spørsmål om hvorfor mye skjer. Vi har vitenskapsmenn og internet, og har du ingen PC selv har du gjerne en venn som har det. Magien i hverdagen er litt borte fra menneskets liv. Vi må skape den selv rett og slett, og jeg tyr da til bøker og musikk for å gjenskape magien i min hverdag.

Men nå har jeg fyllt min morgendose filosofi og får vel ta meg i nakken så vi kommer oss avgårde til jobben i rimelig tid. På gjensyn!

2 comments:

CA Heaven said...

See what you mean. I'm split between black metal and Italian opera. But everything in between is more or less boring. Have a nice weekend. Hope you will get nice spring weather in your place >:)

Cold As Heaven

Unknown said...

Yes some spring weather would be nice now :D Thanx, you too!