14 January 2011

Julen er ryddet bort.


Da har jeg ryddet bort julen.

Det er alltid med like stort vemod jeg gjør det, fordi det er en trivelig tid med alle lysene som forgyller hverdagen i vintermørket.

Jeg har derfor forsøkt å lyse opp hverdagen litt med noen nye gardiner.
Jeg har hatt en svært lang kappe liggende etter min manns mormor i evige tider kjennes det som. Det har vært et veldig pent stoff, bare at det er en 4 meter lang kappe, og ingen lange gardiner som hører til. Jeg har ikke riktig hatt noe passende sted å bruke dem!

Men i dag fant jeg ut at nå skal jeg jammen meg forsøke likevel, og hentet frem symaskin og saks. Jeg klippet av en liten bit akkurat lang nok til lillevinduet, og klippet resten i to, og det ble helt perfekt for å kunne brukes til kappe oppe og nede på kjøkkenvinduet, sammen med noen heklede gardiner jeg også fikk etter Randi. Og dermed fikk kjøkkenet et litt nytt utseende uten alt for mye arbeide. Jeg måtte selvklart sy inn kantene litt siden jeg klippet en ferdigsydd gardinkappe i fler biter, men det er et relativt lite arbeide i forhold til å klippe stoff og sy opp kanter overalt. Dette tok meg vel såvidt over en halvtime etter jeg hadde sprettet litt sømmer for å få nok plass til å sy kanten.

Jeg ble veldig fornøyd med dette, jeg liker denne type rutete stoff fordi det er mønstrete og fargeglad uten å være aldeles for overdrevent.

Jeg vurderer nok likevel å finne en måte å ha "vinterlys" i vinduene mine som ikke involverer å måtte henge opp noen lampe. En del av belysningene som finnes er jo "istapper" i led-lamper for eksempel, det kanskje jeg kan bruke som vinterlys? Det hjertet med led-lamper inni kan jo også brukes siden hjertet ikke har noe julemønster alene, men siden jeg nå hengte det opp til jul så får det fortsette å være et julelys. Men så blir jo ikke effekten av å få opp julelys like dramatisk når man går fra lyst til lyst og ikke fra mørkt til lyst.

Jeg kanskje skal fortsette å ha mørke triste vintervinduer til november er slutt og nyte desember i et vell av lys likevel. Og så har jeg noe å glede meg til når mørketider nærmer seg.
Til neste jul skal jeg ha led-lamper klar til julestjerna, adventstakene og juletre. Jeg skal passe på å få det bestilt i løpet av høsten så jeg har det hjemme når tiden er klar for å henge opp lys. Jeg har veldig lyst til å kjøpe et hvitt juletre, så jeg må da anskaffe juletrelys som ikke har grønne ledninger, det vil stikke seg ut så mye. Får vel da enten lete etter gjennomsiktig eller hvit belysning, om nå noe slikt finnes.

Men jeg har god tid på meg til da. Og I kveld har jeg brukt opp Flittig-kvota når jeg er ferdig med å rydde kjøkkenbenken. Etter det er det horisontalen på sofaen med en kopp te som gjelder!

♥♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪♥♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪

Tjingeling!

//Rita

No comments: