15 January 2011

Forsiktig planlegging for vår og sommer.

Jeg har jo en lang liste over ting jeg ønsker meg å gjøre, og sakte men sikkert er den lista kortet ned.

Jeg ramser opp:

Tapetsere om soverommet: Check.
Male kjøkken: Check.
Ordne biblioteket nede: Check.
Nye gang-møbler: Check
Nye soveromsmøbler: Check, men jeg mangler to komoder fra Liva-serien så er alt nytt der oppe.
Nye stuemøbler
Nytt gulv i gangen
Slipe og lakke gulvet i stua
Male i gangen
Male i stua
Male trappehallen opp
Male gjesterommet
Bygge terasse foran: Check
Bygge terasserekkverk bak: Check
Legge stein på forsiden til parkeringsplass
Glasse inn terassen
Male møblene i stua/nye møbler til stua
Mer bokhyller til biblioteket
Glassdører på billyhyllene i biblioteket
Nytt kjøkkenbord og en ny stol som matcher de vi har
Ny benkplate, oppvaskkum og kjøkkenkran
Male skapdørene på kjøkkenet og skaffe nye håndtak
Ny fullhøyde kjøleskap og nytt fryseskap.
Lage overskap på kjøkkenet.
Nytt sideboard og hjørnehylle til kjøkkenet.
Hjørnelister på hjørnene oppe og nede i trappa.
Ordne bedre hylleløsning i boden ute.
Lite drivhus ute
Langt inn i framtiden: Grave ut skråninga og lage grillplass.
Like langt inn i framtiden: Pusse opp badene.
Enda litt lenger inn i framtiden: Rive ut hele kjøkkenet, nytt gulv og nye skap, nye skapdører og så videre.

Som dere ser er det en del som mangler enda men litt har vi fått ordnet. Når skal vi gjøre alt dette? Det vet jeg ikke enda, men jeg prøver å få tatt litt av det hver vår og sommer :) Håpet er å få til stua og gangen denne sommeren.

Stua så akter jeg male de fleste møblene vi har der hvite. Vi skal også ha et par benno-hyller til. Teakbordet skal jeg slipe og olje opp med teak-olje, og jeg vil ha et par vegglamper der inne også. Planen er å bruke sommeren på å male møblene så det er gjort i det minste, for det er ikke noen stor kostnad, det er bare en del jobb.

Gangen skal jeg ha nytt gulv, klikk-gulv er planen. Koster noen kroner, men er lett å legge når man bare har tømt gangen på møbler. Møblene har vi alt, nå er det bare maling som gjelder. Jeg må finne en løsning på hjørnehylla, vurderer å skjære av en liten bit av veggfestet og borre skruehull så det blir stabilt så jeg får det helt intil, vi får se hvordan jeg løser det. Det er ikke så fryktelig hardt arbeide, litt pill, men det koster jo litt med nytt gulv.

Stua blir hardt arbeide. Der skal gulvet slipes og lakkes på nytt for det er fryktelig slitt.
Deretter males veggene og så er alt helt nytt der. Hjørnelist vil la oss få velge en annen farge i gangen enn stua og det vil se naturlig ut, og vi beskytter hjørnet fra Saga som er svært.. tøff.. mot hørner. Jeg vet ikke hva hun har mot hjørner men de flerres sakte men sikkert opp. Jeg tror jeg også skal sette en hjørnekloresak der i den høyden hun flærrer som mest for å beskytte enda mer.

Kjøkkenet ja.. selvklart ville jeg gjerne ha revet ut alle skapene nå med en gang og erstatta med helt ny plassbesparende skap, men det har vi rett og slett ikke penger til. Jeg skal få tak i et par skapdører til det som ikke har, og så maler jeg rett og slett. Jeg skal bytte ut skapet over mikroen med ett som går helt til taket og som jeg kan sette microbølgen opp i, da får jeg mer benkplass. Rusta og Ikea er relativt billige på benkplater så jeg kjøper ny benkplate og erstatter den jeg har med ny. Og selvklart ny oppvaskkum og kran. Bare med å male skapdørene og sette på nye håndtak, ny benkskive og ny kum/kran så kommer kjøkkenet til å se helt nytt ut. Og det er godt nok for noen år skulle jeg påstå. Så kan vi se oss rundt 10 år kanskje inn i fremtiden før vi behøver bytte alt.

Et nytt fullhøyde kjøleskap vil jeg kjøpe relativt snart, men det er ingen hastverk. Derimot synes jeg det haster litt mer med et nytt fryseskap, for planen er at det gamle skal ut i boden da så vi kan begynne å kjøpe storfe, gris og lam i litt større kvanta av Kristians.

Gjesterommet er vel det av våre rom som det haster minst med å få malt, for tapeten der er helt ok enda. Ikke for mye fettflekker, og ikke for mye skader. Stripete er vel ikke helt min greie, men det er i det minste grønt som er en pen farge. Det klarer seg en stund til, og så kan vi heller fokusere på det om det kommer barn inn i bildet og male da.

Ja, dette er min ønskeliste. Den krymper sakte men sikkert, så lenge jeg fortsetter å ta litt og litt. Ingenting av dette er direkte hastverk, men jeg er jo utålmodig og vil aller helst være ferdig med alt dette i går. Men det får ta den tiden det tar.

♥♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪♥♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪

Tjingeling!

//Rita

2 comments:

Unknown said...

Jeg ble sliten av og lese denne lange listen med to-do. :P

Unknown said...

Husk at det er en to-do over ÅR da :D Ikke DENNE sommeren ^^