02 April 2011

No livnar det i lundar..


Men det er enda litt tidlig for å "lauast i li". Ingen knopper helt enda, ikke engang gåsunger.

Men i dag var det virkelig vår i Delsbo. 15-16 grader pluss ute, noe vind, men det virkelig bare renner unna.
Og nesten like viktig: Det var mulig å gå bort til blomsterbeddet foran stuevinduet!
Jeg har nå renset opp litt og jommen spirer det ikke!
Bilderunde:


Før...

Mere før..

Og etter. Her er det Keiserliljene som har begynt å spire. 

Sibirsk stokkrose er også i ferd med å jobbe seg opp

Her ser vi et par saker som spirer, samt noe fra i fjor jeg valgte å ikke klippe ned. Jeg synes det var for grønt til å ta sjansen, man vet jo ikke om det er i live eller hvordan det er, så her og nå fikk det bare vente litt. Intill veggen tror jeg det er små påskeliljer som kommer opp! Det er rundt her til venstre i bildet jeg plantet pinseliljene mamma kom med også, så jeg venter spent på om de har overlevd! 

Denne tassen er jeg veldig spent på, jeg aner ikke hva det er, for jeg har ikke satt noe merke med hva som er plantet hvor. Funderer på å kjøpe små stener og male på navn og legge ned i blomsterbeddet, men jeg får se hva jeg gjør! Men spirer gjør den i alle fall, jeg håper det er en krokusløk!

Og bare for å vise at det er ikke bare ute det gror. Novemberkaktusen min tror det er novemnber!


Jeg fikk renset opp i tre av fire blomsterbed i dag, det fjerde ved boden er fortsatt masse snø i veien for. På forsiden ser det ut som leverkusen-rosa kan ha overlevd vinteren, og det spirer små blader på den blåe valurten jeg fant.
Jeg gleder meg til snøen forsvinner under hekken så jeg kan se hvor mange liljekonvaller og kantliljekonvaller som kommer opp, samt tiriltunge og andre søte små som ble plantet der i sommer.

Utendørs i år er det ikke like kjempestore saker som bør gjøres, derimot har jeg en del jeg vil gjøre. Litt forskjell der. Jeg skal prøve å få tak i steinheller som ligner de jeg har så jeg kan lage den andre parkeringsplassen jeg vil ha, det gjør det også lettere å måke på vintern. Og de som alt ligger der men som jeg og mamma ikke løfta opp i fjor sommer skal løftes opp så jeg kan rense opp. Jeg må altså kjøpe noen sekker med sand og litt markduk. Det er ikke store biten som behøves, eller de store mengdene sand men det må jo til om resultatet skal bli bra.

Jeg håper også at vi kan få spart opp penger og kjøpe vinduer til terassen før vinteren, jeg oppdaget at det ikke er så fryktelig dyrt på skånske byggvarer, som dessuten sender fraktfritt i hele sverige. Det er to partier vi skal ha skyveglass på, så prisen burde bli overkommelig, en del under 9000 kroner faktisk. Skal ta mål og regne eksakt på hva det havner på.

Når vinduer er fikset skal jeg legge matte der ute, og så bygger vi inner-tak også, og dermed er det klart for vinterbruk også! Skånske byggvarer har jo også myggnettings-paneler til skyveglass, og de var ikke så dyre som jeg så for meg de skulle være, så jeg kommer til å kjøpe noen av dem så det ikke blir badstu på terassen når sola står på.

Skråningen har jeg kommet på en ide som er noe lettere å gjennomføre enn å grave ut absolutt hele skråninga som opprinnelig tenkt. Tanken er å lage en svakt buet mur ved foten av skråninga, og så en tilsvarende mindre bua mur litt innafor, fylle opp med jord, og vips har jeg et temmelig stort blomsterbed der planen er å plante opp Rhododendroen så den kommer opp fra markplan. Rhododendroen behøver temmelig sur jord, motsatsen av hva gressplen vil ha, så det kræsjer litt for dem kan man si. Ved å få det en halv meter og litt opp fra gressplanet kan jeg ha jorda der så sur som de vil, og jeg slipper å se hekk-klipperne øldelegge buskene mine.

Tanken er deretter å ha en mur innafor den andre muren, enten i tre eller i murblokk, som da blir støttemur for en terasse som antagelig havner halvveis opp i skråninga. Det blir ikke noen diskret grillplass om vi ikke bygger innsyns-stopp eller setter opp skjermvegg eller noe, men det blir i alle fall en trivelig grillplass der man har litt armsvingsplass. Og enda bedre: Denne kan jeg lage steg for steg, så jeg er ikke helt avhengig av å bli ferdig med alt samtidig. Faktisk skal jeg være ganske så fornøyd om jeg får laget de to første murene i sommer. Håpet er i alle fall å få ordnet den første muren så jeg kan få opp rhododendroene.

Jeg har ikke gitt opp drømmen om å få ordnet stuegulv og stua i sommer. Forhåpentligvis blir det ikke noen kjempekostnad, så fremt vi finner noen som gjør gulvslipinga for en ikke aldeles for dyr sum. Det ser ut som jeg og gubben får igjen penger på skatten begge to, og da vil jeg gjerne sette av dem til stue og gang. Gangen er ikke så ille, legge klikkgulv og male bare, resten er rimelig ålreit der, men stua er litt mer jobb med vegger, sliping av gulv og lakking av gulv, og dessuten møblene som jeg vil friske opp litt når vi likevel har dem tømt for glass og all verdens.

Men uansett: Det er ikke noe hastverk med noe av dette. Heldigvis. Jeg kan ta det jeg gidder når jeg gidder og har penger.

♥♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪♥♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪

Tjingeling!

//Rita

No comments: