03 April 2011

En pizzaeske gjør god jobb som plantebord

I mangel på plantebord eller noe plass i huset kun til dette må kjøkkenbenken gjøre tjeneste som plantebord. Og som regel klipper jeg i stykker en plastpose og legger under for å fange opp jorda.
Men i forgårs syndet vi stort og spiste kjøpepizza til middag, og en sånn pizzaeske fikk nå gjøre tjeneste som "oppsamler".

Jeg vannet nemlig blomster i dag og oppdaget at det var på høy tid å potte om tomater, paprika og agurk.
Så da var det bare å grave frem potter og fat, og jord. Og ompottingen gikk jo bra, men så var problemet plass. Mange av mine andre "helårsplanter" får nå sloss om plassen litt vekk fra vinduene, men dette er planter som uansett klarer seg godt med litt mindre sol en liten stund. Dette er jo til omtrent mai et sted, når det er varmt nok å plante ut mine skapelser. Agurken fikk rett og slett stå i bibliotekvinduet. Det er ikke like mye lys der som det er inne på kjøkkenet, men det er lys i det hele tatt.

De eneste som antagelig må vente litt lenger er paprikaen. I løpet av April skal jeg forsøke å lage et enkelt drivhus av tre og plast, som jeg kan ha rundt paprikaplantene. Om jeg får det ferdig og varmen er bra i sluten av April eller begynnelsen av Mai, kan jeg plante ut allerede da.

Drivhus-konstruksjonen blir en enkel ramme dekket med plast, en dør foran og et skråtak. Jeg vurderer å la skråtaket være hengslet, så jeg kan sette det på gløtt mens døren er igjen. Det burde ikke ta for lang tid å raske sammen noe sånt.

Jeg har lenge drømt om et ordentlig drivhus. Jeg har drømt om et lite 6-9 kvadrats drivhus som står på fremsiden i stedet for brudespireaen. Men å fjerne brudespireaen blir en skikkelig omfattende jobb, som antagelig involverer en minigravemaskin. Jeg må antagelig se langt etter drømmen om et drivhus akkurat der.
Derimot er det ikke umulig å gjennomføre veggfestet drivhus på veggen mot carporten, og dette skal jeg tenke litt mer over. Får jeg tak i rimelige vinduer eller plastglass kan jeg lage noe mer permanent, men her i år blir det så enkelt og rimelig som råd er: Treverk og plastfolie.

♥♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪♥♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪

Tjingeling!


//Rita

No comments: