07 August 2010

Hus og hage-oppdatering.

Det er på tide med litt oppdatering om hvordan hagen ser ut og fremtidsutsikter for kåken. Vi begynner innendørs.

I løpet av September/Oktober håper jeg å komme i gang med og bli ferdig med å slipe gulvet i stua. Jeg håper også jeg kan få slipt og malt møblene i tre så de blir lysere om jeg orker pirket.
Vi ble enige om at vi skal kjøpe inn en dørterskel og legge den i døråpningen mellom kjøkkenet og gangen, for da slipper vi unna med å legge nytt gulv i kun gangen her og nå uten at det ser rart ut.

Gulvet på kjøkkenet er ikke så veldig ille, men jeg skal legge noen lag med boning på det så det blir blankere. Før det må jeg skure det ned ordentlig. Men jeg tenkte likevel kjøpe ny benkplate, vask og kran, samt nye håndtak til skapdørene. Jeg funderte på å ta ut alle skapdørene, grunne dem og male dem i en eller annen farge, kanskje mørkere sjokoladebrun for å være litt kontrast mot veggene?

Og jeg vil male i stua og i gangen. Vi skal kjøpe dekorlist til hjørner, så skal jeg sette det på hjørnet mellom trappa og gangen slik at jeg får et naturlig skille. Jeg tenkte sette en slik hjørnelist på hjørnet oppe i trappegangen også så vi kan male gangen i noe annet enn stua uten problem.

Og så over til hagen.

Blomsterbeddet på framsiden. Her blomstrer det enda bra, og det ser ut som høstblomstene forbereder seg til blomstring nå!
Den gule rosa blomstrer som bare det!

Tomatplantene er frodige og full av gule små blomster. Jeg ser at til neste år skal jeg ikke ha 8-10 tomatplanter så det blir halvparten så mange! Jeg vet ikke om agurkplantene rekker å bli ferdige i år, så jeg får for-så dem til neste år. Funderer også på å kjøpe et lite drivhus!
Daglilja blomstrer enda!
Roseveggen min! Akeleiene blomster rikelig enda, rosa har ikke satt fler knopper enn så lenge. Men den har vokst massivt!

4 comments:

Amiechan said...

Dørterskel=tröskel? :-)

Det låter som om ni har att göra! :-D

Unknown said...

japp det har vi :D Och ja det är tröskel :) det finns ingen mellan kök och hall nu i dag och om vi skal ha nytt golv i hallen blir det konstigt utan tröskel om vi avslutar golvet der och inte tar det hela vägen inn på köket :)

Amiechan said...

Gött. Ett ord till lagt i min norska ordskatt! ;-)

Unknown said...

;) Och fler blir det eftersom jag bloggar på norska :D