10 August 2010

Bildoktoren

For noen uker siden hørte jeg skramlende lyd fra bilen, metall mot metall, som om det var noe løst blikk som lå og skramlet mot noe. Det var massevis av biler rundt meg, blandt annet en svært så sliten volvo rett foran, og når jeg ikke hørte en eneste lyd mer når den var ute av syne trodde jeg det kunne ha kommet fra den.

Men her i forrige uke hørte jeg antydning til noe veldig lavt likedan lyd når jeg svingte inn veien her hjemme og da var jeg mutters alene som bilist så langt jeg kunne se.

Siden vi planlegger å fortsette bilkjøring både hit og dit tok jeg derfor bilen opp til Doktor Bilmekaniker i går der vi kjøpte den og spurte hva det kunne være.
Han ba meg komme tilbake i dag når de hadde tid, og sa at det kunne ju være noe bremsekloss eller noe i bremsesystemet som holdt på å løsne. "Brems forsiktig" sa han.

Og i dag dro vi da opp. Han tok bilen ut på en prøvetur, råne-sirkla her og der, bråbremsa, svingte hard og ratta som en tulling, ikke det minste lille skrammel var å høre. Han hoppet så ut av bilen og sa den gikk som ei klokke, en drøm å kjøre (fortsatt) og null feil med bremsene, hverken visuellt eller ved å kjenne på følelsen når han bremset. Ja, hva kunne lyden komme av da?

Han fortalte at innenfor bremseskivene sitter det en form for plate, og det kan vel kanskje ha kommet en stein inn her. Den er i alle fall ikke løs, for det kjente han etter når han titta, og i det hele tatt er det ingenting å høre fra bilen som antyder noe galt med bremsene. Eller noe annet for den saks skyld.
Men som han sa, hører jeg det igjen så får jeg vel bare komme tilbake.

Men det var deilig, å få en fagkyndig til å titte på det og vite at ja, du er paranoid, det er ikke per i dag noe galt med bilen.
Herlig!

No comments: