18 August 2010

Høsten i anmarsj


De første gyldne antydninger til høst har sneket seg inn. Og det uten at vi har hatt noen skikkelig sommer i følge mange. Selv opplevde jeg stortsett kaldt gråvær under mine tre ferieuker, og det ble ikke stort bedre etter heller.
Men egentlig klager jeg ikke så mye, min gressplen har vært grønn hele sommeren med noen få dager der den behøvde litt hjelp når sola stekte i hjørnet.

Når jeg var ute og herjet hunden litt i hagen oppdaget jeg at den røde rosen min mor kjøpte til meg atter en gang skyter skudd. Den gir seg ikke! Den gule rosa blomstrer enda men nå er det på hell der, ser for øyeblikket ingen knopper heller. Akeleiene blomstrer enda som om de får betalt. Tro om de kommer til å overvintre om jeg tar dem inn?

Så jeg tok en runde og fotograferte litt!
Bildeflom:


 H.C Andersenrosa som ikke har gitt opp enda!

 Georginer fortalte mamma de er, de blomstrer enda! Det var vel denne jeg skulle ta rota inn til høsten, Mamma?

 Lavendelen blomstrer også enda. Den skal bare få stå og bre ut seg under rosa da de også holder lus borte sies det!

 Edelweissen blomstrer her!


 Bedre sent enn aldri! Massevis av blomster på agurkplanta og tomaten har bær'et seg og har en del grønne små knoller som vokser nesten så jeg ser det. Jeg kanskje rekker å få noen før frosten kommer likevel?

 Alcea noe heter denne som kommer nå. 
Petter Edderkopp har vært flittig mellom den og noen andre, og nettet er fullt av frø!

 Enda en georgin den også har kommet med fine blomster nå!

Dette er da den mystiske tremasterblomman, nå har den også kommet med små blomster!

2 comments:

Niklas Botten said...

Vad fin ni må ha på gården eran! :-D Är de flesta blommorna såna som kommer igen varje år?

Unknown said...

Ja dom flesta är det :) Vissa är ett eller tvååriga, Stockrosen är 2årig exempelvis, men den kan stimulerast att bli flerårig om man sköter den rätt!