16 August 2006

"Men du jobber jo for , da må du jo kunne..."

Hvor mange ganger har jeg hørt den nå?
eller "en PC er en PC, det betyr vel ikke noe om det er en workstation" når forhandlerne ringer hit med bissnissprodukter og ikke vanlige consumer products.

Ja jeg jobber for et visst merke, på telefonsupport.
Bare for at jeg gjør det så betyr ikke det at det er min edsvorne plikt å være en slave for alle selgere eller forbrukere som tilfeldigvis eier noe med samme merke på.

Ta min siste kunde for eksempel. Han ringte på hjemmePC linjen med en vanlig PC. Ingen hjemmePC, ingen utvidet garanti. Og med virusproblemer.
Produsenten sin policy, som alle andre dataprodusenter, er at Virus er de ikke ansvarlig for. Konsumenten står selv ansvarlig for å beskytte PCen mot slikt, og mislykkes han er det Norton, Norman eller hva nå firewall/antivirusprodusenten heter der kunde har sine programmer fra. Eller Microsoft selv.

Han ringte nå meg. Helt feil linje, og PCen var ikke dekket av garanti.

"jeg har virus og spyware"
Meg: javel, da må du fjerne dem. Snakk med Microsoft supporten.
Han: Men jeg har en antivirus som heter og de har gitt meg en instruksjon på hvordan jeg tar det bort.
meg: *tenker "men hvorfor ringer du hit da?" og sier ingenting i påvente av resten*
han: Og så sa de jeg skulle trykke F8 for å komme inn i säkert läge eller hva det nå het. Og når jeg trykker F8 skjer det ingenting!

meg: Da må du kontakte Microsoft supporten.
han: jeg trenger ikke hjelp til å fjerne viruset, jeg vil vite hvilken tast som er korrekt.
Meg: Du har fått vite av din antivirus produsent at det er F8. jeg bekrefter det. Om det ikke fungerer, er det et problem med windows, og du må kontakte Microsoft supporten for vidre hjelp.
han: men jeg har jo en pc? du må jo hjelpe meg!
Meg: er ikke ansvarlig for virus eller trojanere, heller ikke spyware, om du har problem med slike er det Microsoft som må hjelpe.

Han: Du forstår ikke,d et er ikke hjelp til å fjerne viruset jeg trenger, jeg vil vite rett tast!!
Meg: jeg har jo fortalt deg hvilken tast du skal trykke?
Han: Ja men den funker ikke, jeg må ha en annen tast!
Meg: Det er ingen annen tast. Det er F8 som er saken. Om det ikke fungerer må du snakke med Microsoft supporten......

Og sånn holdt det på.
Det er litt den samme innstillingen enkelte forhandlere har. Til meg sier de at "en skriver er en skriver, dere må da klare å hjelpe" hvis de ringer inn med en laserskriver til oss, vi håndterer bare blekk her. Nei! En skriver er IKKE en skriver! Det er forskjell på hvordan en laser og en blekkskriver oppfører seg! Våre agenter her som da er trenet på å kjenne alle blekkmodellene kan da IKKE løse tekniske problemer knyttet mot laserskrivere. Så enkelt er det.

Ellers kan man jo si at "jo å skru en bil er jo det samme som å operere" eller noe og sette en bilmekaniker, som det er nok av, til å operere i skallen på en mann. Det er jo innvendige reparasjoner begge deler, ikke sant?

1 comment:

Rolf said...

Heldig er du, jeg pleier få de mer paranoide kundene. Som mener hackere har tatt kontroll over hovedkortet, kabelmodemet, fjernkontrollen og kaffetrakteren:=)