15 August 2006

Depresjoner

Hvordan definerer man en depresjon?
Nå tenker jeg ikke på graderinger, hvor kraftig den er, om den er langvarig, kortvarig, kronisk eller ikke.
Nå tenker jeg mer på... hva skal til før man regnes som deperimert?
er det tunge mørke tanker, følelse av å ikke høre til og være utstøtt?

I så tilfelle er jeg da deperimert.

Jeg føler jeg ikke hører til.
Jeg har ingen tilhørighet med verden utenfor min lille boble.
Det er hesten min som tar i mot meg med glede hver dag. Og min mann og mine katter.

Familien til en viss grad.

Og ellers?

Jeg sitter sammen med mine venner og er ikke en av dem.
Jeg har ingen venner tenker jeg, ingen venner som forstår meg totalt uten at jeg trenger åpne munnen. Ingen venner som er under huden på meg. Er jeg storforlangende om jeg ønsker meg det?

Jo jeg er det. Jeg har gode venner. Mange gode venner, fler enn de fleste har.

Så hvorfor står jeg hudløs og alene da?

No comments: