23 July 2012

Drivhus?

Som dere vet har jeg jobbet med drivhuset mitt litt til og fra. En nødløsning i fjor var å slenge opp plast, hvilket fungerte ganske dårlig. Plasten blåste i filler, og fungerte temmelig dårlig som 'vegg' dette året kan man si, og den svært blåsete sommeren nå gjorde at det var kort tid før plasten bare var filler likevel.

Merk mine ord, jeg hadde ingen illusjoner om at dette her skulle være noen brukbar løsning over spesielt lang tid, men så langt har desverre ikke økonomien tillatt å kjøpe noe mer permanent.

Til og fra har jeg lett etter plastskiver, og stort sett bare funnet dyrt plexiglass og polykarbonat, men her fant jeg hos Stocksundet.se skiver i såkalt pet-plast, 0,8 millimeter tykke. De fungerer som erstatning for glass skriver selgeren, så jeg tenkte at dette kan jo være noe for drivhuset mitt.
Planen er da å fjerne de på høsten og forvare de i boden ute, siden det blåser ganske bra her på vinteren fra tid til annen og drivhuset sikkert kan få for seg å lære seg å fly. I samme vende som jeg monterer glass på er også tanken å få veksthuset forankra bedre i bakken dessuten.

Disse plastskivene er ikke så dyre, litt over 300 svenske kroner for ei skive som er 2 meter ganger 1,25 meter. Det burde holde med en 4-5 skiver til drivhuset mitt skulle jeg tro. Jeg vurderer også å bruke dette som vindu på verandaen til innglassingen, det er rundt 1,20 høyt der, og en skive duger da til to vinduer. Det derimot, tør jeg ikke sverge på at jeg orker å ta tak i dette året! Vi får se hvor langt orken min strekker seg. Og økonomien. Jeg må jo tross alt kjøpe skivene, silikon, trevirke for å lage vindusrammer og karmer og så videre. Jeg kan sikkert få hjelp av naboen om jeg spør, hvilket da avhenger av om han har tid såklart. Men har jeg råd, får hjelp og har ork kanskje jeg kan rekke å få verandaen glasset inn før snøen kommer i vinter. Det hadde vært flott!

No comments: