09 July 2012

Det er ikke alltid bare gøy å ha hage

For eksempel kjemper man jo for at de blomstene man har satt ut med vilje skal se fine ut. Og da vil man ikke ha uhyre eller sånt på dem. Og ugresset da, marikåpe, løvetann og groblad har veldig lyst til å bosette seg i gressplenen. Det plager meg ikke så mye å få plenen full med kløver, men løvetann, groblad og marikåpe vil jeg helst slippe.

Snegler har jeg ikke sett mye av. En og annen nusselig liten 1 cm lang brun sak synes jeg ikke er noe større plage. Vi er bortskjemt sånn her. Svartmaur og lus derimot, kryr det av. Svartmauren kjemper jeg iherdig mot hver sommer, og lusa holder jeg vekk med tagetes rundt de lus-utsatte blomstene. Fungerer utmerket og holder lusa vekk. Det gjør gressløken også.

I år har en ny uvelkommen gjest flyttet inn i hagen min. Keiserkronene er nesten bladløse! Heldigvis oppdaget jeg det før jeg fikk blomsterknoppene spist opp. Liljebille kalles eklingen, og jeg oppdaget at keiserkrona mi var full av klynger med svarte ekkelheter og masse gulrøde tjukke marklignende eklinger. Jeg spylte de ubarmhjertig bort med hageslangen og bannet høyt. Naboen derimot var mer uheldig, hun oppdaget dem i går etter jeg hadde nevnt dem på gårdsfesten, og hennes keiserkroner er nesten alle blomsterknoppene grundig spist på. Hun var veldig lei seg.

Det var mamma som ramlet over denne artikelen og viste meg, og når hun viste meg den kjente jeg igjen billene. Jeg så to stykker her på keiserkrona for noen uker siden!  Hadde jeg visst hva det var da (og ikke naivt innbildt meg de var en form for marihøner) så hadde jeg knerta dem med en gang!

Nå som det pissregner (og dessuten er lovet den største flommen på 50 år) er det ingen ide å bekjempe noe som helst, men så fort det slutter å regne akter jeg gå grundig løs med en oppvaskkost og grønnsåpevann på liljene mine. De får finne et annet sted å knaske! Jeg skal også få tak i en boks med radar, så kan jeg spraye billene selv, de som legger eggene. Vekk med seg!

Heldigvis er den ikke så vanskelig å bli kvitt, det tar bare litt tid og krever oppfølging, ser man en bille skal man bare herpe den, og man kan spyle den vekk og legge middel for å skremme vekk maur rundt plantene, eller strø med kakaoflis under blomstene, det holder også snegler vekk. Skal du kvitte deg med dem ved å riste vekk biller og larver kan det være greit å legge noe under blomsten. Ta et laken eller klipp opp en vanlig handlepose og legg den under blomsten så du ser larver og biller, billen graver seg nemlig ned i jord for å gjemme seg eller overvintre!

No comments: