29 July 2012

Det blomstrer i hagen

Tross den svært bløte og fuktige sommeren vi har hatt så langt med mer regndager enn sol, så gror det i hagen. Og stokkrosene kommer i år igjen! Jeg var veldig i tvil om jeg skulle klare å få dem til å blomstre ett år til, det er jo egentlig en toårig plante men man kan få den flereårig om man skjærer bort blomsterstengelen når den er ferdig med å blomstre. Jeg vet ikke om jeg lykkes med det i fjor men tydeligvis siden den blomstrer i år!

Astilben ser ut til å bli stor og frodig nå der den står ved siden av keiserliljene. Den har i alle fall mange fler blomster i år enn i fjor, og antagelig vil den fortsette å vokse hvert år. Jeg har valgt å plante kruspersille og gressløk ved siden av, de behøver nok denne sommeren på å komme seg av sjokket og vokse seg stor og fin. Til neste år finnes det kanskje mulighet for å høste litt!

H. C. Andersen- rosa blomstrer masse nå, den har også fler blomster enn i fjor. Enn så lenge er det den eneste av buskrosene mine som blomstrer, den gule foran har ikke knopper enda, og den gule klatrerosa er liten og ynkelig. Det har vært en lang og kald vår og sommer så langt. Jeg skulle ikke bli overraska om jeg ikke får gule roser før slutten på august!

Utover dette har jeg flytta den hvite løytnanshjertet på framsiden, det ble et tomrom mellom liljene og rosa så der får den flytte inn. Forhåpentligvis trives den bedre der enn bak carporten og boden der det er relativt lite sol.

I blomsterbeddet bak carporten står nå kun en eller annen hvit blomst jeg har glemt hva heter, daglilje og pastellakeleia nå. Den siste håper jeg frøer seg opp og blir stor, for den er virkelig flott når den blomstrer, jeg har en rosarød og en lyseblå! Jeg har også en hel del løker jeg skal plante nå til høsten i håp om at det blir noe av det, skal sette dem riktig dypt nå. Jeg har også en del knoller til andre blomster som jeg tenker så i januar eller februar, og jeg skal begynne med tomatene mine i januar/februar også! Paprikaen får enn så lenge stå inne, de hadde frosset ihjel ute. Funderer på om jeg skal lage vegg-drivhus på veggen der jeg pleier ha tomater og slikt, og ha det til paprikaplantene. De blir jo ikke like enorme som tomater. Skjønt, det blir til neste år. Jeg vet i alle fall hvor jeg får tak i plastplater nå om ikke annet.

Blomsterbeddet under stuevinduet er heller ikke overvokst enda, der har jeg kjempevalmuen, en eller annen plante jeg har glemt navnet på her og nå i farta, en jeg har fått av mamma som har blå blomster, rosa nelliker og klatrerosa. Det står noen små blå spisse blomster lengst inn ved veggen, tror jeg skal kjøpe mer av den for den er nydelig.
Jeg fikk snøklokker og noen andre løkplanter av mamma, men de har ikke overlevd desverre. Synd.

Blomsterbeddet bortover mot naboen så har jeg gressløk og kruspersille, astilben, keiserlilje, en hvit rhododendron, keiserkrone, scarlet wonder rhododendron og stokkrosa.

Og på framsiden da, klematisen, en haug med natt-og-dag, blomstervandrer, en gul klatrerose (leverkusen), løytnanshjertet og enda mer keiserliljer. Samt den blåe valurten lenger bort, ikke en del av blomsterbeddet.
Frittstående busker: En tuja, en kjeglegran, en gul buskrose og en nova scotia rhododendron. Jeg har nok en del ja! :D

2 comments:

Mamma said...

Det er skikkelig fint nå i hagen din. Skulle tro du har grønne fingre :)
Klem fra mamma

Unknown said...

Ja, men egentlig er det bare juks og bedrag og masse flaks :P Jeg har jo med vilje valgt blomster som er hardføre og tåler både kulde og tørke! (ganske enkelt ettersom de blomstene som ikke gjør det omkommer... :P )