25 June 2012

Rug og Dinkel-baguetter

Jeg skal egentlig holde meg helt unna korn, men jeg klarer ikke la være å synde i blandt. Nå har jeg bakt hjemmebakte baguetter med rug og dinkel, og jeg håper nå de blir like gode som de ser ut.



Oppskriften på disse 3 baguettene er:

2 dl dinkelmel
2 dl finmalt rug
2 dl grovmalt rug
1 dl havregryn
1,5 dl solsikkefrø
75 gram smør
3 dl melk
3 ts bakepulver
en strøken ts salt
Revet ost

Bland alle tørre ingredienser, og smule ned smøret. Rør sist ned melka og kna deigen fast og relativt uklissete. Deigen skal være litt mindre tørr enn vanlig brød, husk det, så baguettene skal formes av relativt myk og halv-klissen deig, så form dem med litt mel på hendene. Du kan gjerne ha en håndfull revet ost også inni deigen. Deigen er nok til 3 korte eller 2 lengre baguetter.

Skjær rutemønster, pensle med melk og strø på revet ost.

Stekes omtrent midt i ovnen på 200 grader mellom 10 og 20 minutter til de har fått en lett gylden farge. Kjøles på rist til du kan ta på dem med hendene og nyt dem med kryddersmør til noe mat, eller bruk dem kalde til å lage baguetter med pålegg. Nam nam!

No comments: