04 July 2010

Hageoppdateringer

Det er vel på tide med en liten oppdatering av hva som skjer i hagen igjen.

Jeg har ikke gjort så veldig mye siden jeg ble ferdig med terassen, men jeg har fått klippet gresset, fått besøk av min mor og revet fra hverandre den gamle lille trammen.

Mamma hjalp meg å dra ut spiker, og jeg har da brukt en del av virket på å snekre sammen en blomsterkasse som jeg har satt ved husveggen her.
I dag flyttet jeg tomatplantene og de seks agurkplantene som kommer opp over til denne. Kroken der de står blir veldig god og varm, men jeg tror ikke det er sol der lenge nok til at de får så mye sol de behøver. Det får de derimot nå der de står. Jeg kjøpte også 150 cm lange bambuspinner til å binde plantene opp med.

Jeg kommer til å flytte peonen min dit, og kanskje stokkrosa også. Den kommer nok til å ta mye plass.
Jeg har fått en del krokusløker, 40 stykker tror jeg det var, av en veninde i Fredriksfors, håper de lever enda så de kommer med blomster for hun hadde ingen anelse hvor lenge de hadde ligget i en pose der.
Jeg fikk også 8 tulipaner og 2 amaryllisløker. Jeg lurer på om jeg skal så dem begge i krukke i løpet av sommeren og ha dem inne faktisk.

100 liter jord får plass i kassa, så den er riktig stor! Den er kanskje ikke vakker og kunstferdig, men jeg tenkte ikke den skulle være det heller, jeg er mer opptatt av at den skulle være en firkantet kasse i tre rett og slett.

Det har begynt å spire og blomstre overalt, den gule rosa har knopper klare for å åpne seg, men har desverre fått bladlus som fråtser hemningsløst. Som den hevnlystne kvinne jeg kan være har jeg gått til motangrep med bladlusmiddel. Jeg håper jeg klarte å redde knoppene før bladlusa tok knekken på dem!
Jeg har dermed dusjet alle mine roser.

Den røde klatrerosa bak har kommet med sine første knopper der man aner noe rødt, de slår kanskje ut i morgen om jeg er heldig.
Mamma og jeg har etter dette brukt kvelden på å luke og rense opp litt i rabattene. I morgen kanskje jeg kjøper ny kant til blomsterbeddene, kanskje rett og slett i blikk, om jeg ikke kan finne takstein billig noe sted?
Jeg har uansett en større mengde biter av trykkimpregnerte planker som også kan brukes om alt annet slår feil, men jeg håper på å kunne få tak i noe som er lettere å banke ned i jorda for å holde gresset borte.
Jeg får vel fotografere i morgen tenker jeg!

No comments: