06 July 2010

Hageoppdateringer, nå med bilder

Rett nok var det overskyet og småregn i lufta, men jeg fant ut jeg kunne vel like gjerne fotografere likevel.
Først ut er min "tomat og agurk-kasse". Dette er rester av min gamle tram faktisk! Sag, skrutrekker, skruer og litt målebånd senere fikk jeg en temmelig romslig kasse som rommet 2 sekker på 50 liter jord uten problemer. Blir perfekt for tomatene mine.
Jeg vurderer å snekre en kasse til å ha i bakhånd, jeg vet jo ikke helt eksakt hvor stor plantene her blir, men tiden vil vise.


Her er blomsterbeddet på forsiden. Blomsten til høyre setter nå nye knopper, og liljene kommer med masse skudd. Ikke se for nøye på den bedrøvelige valurten, den kommer nok sterkere tilbake neste år!



Krukka mi på forsiden spirer det for fullt! Jeg tror noe kommer til å slå ut i blomst snart.



Her er kurven som henger ved døra. Det blomstrer for fullt her, massevis av dette er ettårige blomster. 

Ampelen som er full med forskjellige lobelia'er! blomstrer også i massevis.



Blomsterbeddet ved boden min, her blomstrer det fortsatt i bitterrota, den kommer bare med mer og mer blomster.
Jeg oppdaget også til mitt store sjokk at rabarbra-rota kommer med skudd! Hva i all verden skal til for å ta knerpen på rabarbra? Jeg vet ikke!



Her sto tomat og agurkplantene! Jeg hadde glemt hvor dominerende keiserliljene blir i omfang, og i tillegg synes jeg ikke tomatplantene fikk nok sol her.
Så i stedet fikk stokkrosa mi, bondepeonen og Astilben flytte hit.
Også stokkrosa slo meg med overraskelse på hvor stor og omfangsrik den blir, så da kan den vel stå her.

Blomsterbeddet der astilbe, peon og stokkrosa sto. Det er litt uttynnet her, så jeg skal flytte litt rundt på saker, men ikke når det regner. Akeleiene blomstrer i alle fall fint, og kjempevalmuen kommer nå med sin blomst.



Andre delen, her har rosa kommet seg bra, tagetes holder lusa borte (vi flyttet to i potte til forsiden der de får stå med den lusebefengte gule rosa).



Se, her kommer det knopper, i mogen eller overimorgen har jeg store røde roser her, de første her!


Keiserkrans heter visst denne sa mamma, den ene står her inne siden jeg uheldigvis rev over stengelen med kantklipperen, men disse to burde komme med blomster. De kommer nok enda mer av til neste år, løken jeg fikk av mamma er temmelig stor, så det burde komme noen av den.



De to rosene jeg fikk av mamma blomstrer som bare det. Den rosa sjokoladerosa mi kommer med nye knopper igjen, og H.C Andersen bare vil ikke gi opp! Ingen av disse har problem med lus som jeg kan se.



Sist, rabarbraen min, som trives svært godt. Disse står litt for tett desverre, jeg vurderer å dele dem opp enda mer og kanskje holde baklukeloppis eller noe for å bli kvitt noen!

4 comments:

Niklas Botten said...

Otroligt fina blommor och växter! ^^

Unknown said...

Tack! :D

Anonymous said...

Ja nå blomstrer det overalt rundt huset, og fint er det. Du må nok tynne ut litt etterhvert som plantene vokser til.Så det kan bli flere blomsterbed med tiden :)
Klem fra mamma

Unknown said...

Ja, men det vil jo tiden vise :)