16 June 2010

Nyheter på hagefronten

Min mor og yngste søster kom på besøk fra Norge i dag, og med seg hadde de planter! De hadde gått bersjerkergang i en eller annen blomsterbutikk, og resultatet var tre nye roser, en rhododendron og en del småblomster de hadde dels gravd opp på veien eller kjøpt.
Mens vi tømte trillebåra for jord og gress borte på tippen oppdaget mamma en hageblomst som blomstret i vilden sky der nede, så fram med spaden igjen og enda mer plantering ble det. En kantkonvall og fler høye blå blomster jeg ikke husker hva heter ble resultatet, men min mor fortalte at de blå hadde min mormor i sin hage på Skjervøy, og om de klarte seg der overlever de nok her og!

Og så var det bildebombe igjen.

Dette er Dahlia Georginer.

Keiserkrone heter disse. Jeg håper de klarer seg!

H.C. Andersen heter denne rosen. H8 skryter de av, det må vel være svalbard eller noe? Med mindre H8 er som sone 5 eller noe da.
Chocolate Ruffles, tro det eller ei.  Jeg vet ikke hvorfor, for jeg ser ingen brun sjokoladefarge noe sted!

Denne rhododendroen heter Nova Scotia i alle fall.
Litt vanskelig å se kanskje, men dette er en kantkonvall. Den også sto på 'Dynga' og koste seg!
Her har vi mer av de Mystiske Blå, samt tiriltunge som mamma hadde med til meg
Dette er en Veronika. En av de svært mange variantene som finnes.
Denne heter Mariegold og er en gul buskrose.

Dahlia Georginer igjen, en annen variant.

Og så mine Mystiske Blå som jeg vel får kalle dem til jeg finner ut hva de faktisk heter.

2 comments:

Indigo Blue said...

Underbara mamma o syster!!! Vad mycket spännande de hade med sig!! <3
Mycket initiativrikt att gräva upp på tippen! =)
Kram på dem!!

Unknown said...

Hihi, tack för det! :D