06 June 2010

Ny gul rose

Min Lichtenkönigin Lucia rose jeg kjøpte i fjor har ikke klart vinteren. I følge Svensk Trädgård Riksförbundet sitt sonekart er vi sone IV her, altså sone 4. Men den vinteren som var nå sist var sjeldent hard og lang, og Lucia er en rose for sone 4. Og en sånn vargvinter som vi hadde nå er ikke helt etter Lucias ønsker. At jeg også var uvitende om soneinndelinger for roser når jeg kjøpte den i fjor hjelper ikke, jeg gjorde ikke noe spesielt med den på høsten fordi jeg behøver ikke det på den røde vi har og gikk bare i min naivitet ut fra at den skulle gjøre likedan som den røde.

Adskillige timer på internet har lært meg masse jeg ikke visste om roser, og nå har jeg jaktet land og strand rundt etter en ny gul klatrerose i sone 5 eller høyere. Det var ikke særlig lett! Jeg finner buskroser, stamroser og markdekkende roser i gul farge, og jeg finner all verdens røde og hvite roser som er sone 7 og enda høyere. Men gul klatrerose var ikke så lett! Særlig siden en hel del nettsteder som selger roser ikke forteller sonene der. Jeg skulle synes det var esensiell informasjon om 'varen'?

Jeg fant et par tre kandidater til slutt, og deretter begynte jobben å lete opp en nettselger som selger sånt.
Den jeg valgte meg heter Leverkusen Kordesii, er sone V og jeg fant til slutt også en nettshop som solgte. Så nå har jeg bestilt den og venter spent.
Og klok av skade skal jeg nå dekke til rota selv om den er tålbar en sone høyere enn vi har her. Nå skal jeg dekke rota med masse jord og så legge grankvist og annen kvist rundt oppover stammen som isolasjon.

Min røde rose har jo normalt klart seg med både rot og grener over marka, hvert år har jeg ikke behøvd å klippe særlig mye av den, men denne vinteren tok knekken på alle grener over marka. Rota har derimot klart seg og det kommer nye skudd som vokser så jeg nesten ser det. På to steder dessuten. Lurer på hva jeg kan gjøre med det..  Ikke spør meg hva den rosa heter, for det aner jeg ikke. Jeg er ikke en slik rosekjenner at jeg skiller den ene røde rosa fra den andre med mindre det er synlig forskjell i rødfargen! Den er rød og skikkelig hardfør, det er alt jeg vet. Jeg skal ta bilde av den så dere kan få se det når den byr på en blomst eller fler. Den blomstrer i alle fall rikelig og har pene blomster, og så er halve hagen rød når den blomstrer av.

Skulle være intressant å vite hva den heter og om man kan triggre gjenblomstring ved å klippe bort blomstene når de er i ferd med å visne bort? Det er noe av det jeg lærte meg under disse mangfoldige timer, visse roser blomstrer kontinuerlig, noen bare en måneds tid, og noen kan man triggre gjenblomstring ved å fjerne visnende blomster før de er helt døde.

Jeg plantet også ut tomatene i går, i dag skal jeg så agurken og sloss videre med skråninga når det gjelder klipping. Det er et mareritt å klippe der.
En større del av skråninga er dessuten dekket av markblomster, først og fremst Maria nøkleblom, Marikåpe og engeveronika! Det er så nydelig, jeg har ikke det minste lyst til å klippe der alle blomstene er, så det kommer til å se underlig ut når jeg klipper kun gresset kanskje? Men hvem bryr seg! Jeg synes blomstene er herlige, og funderte på om jeg skulle bestille poser med markblomst-frø og kaste ut posevis i skråninga. Jeg får jo ikke brukt skråninga som den er, og det er et lite personlig mareritt å kjempe med gressklipper i 45 graders vinkel så hvorfor ikke bare kaste ut pose på pose med markblomsterfrø og nyte utsikten i stedet?

No comments: