30 August 2009

Rekkverk (og annet) in progress, del 3!



Rekkverket går saktere fremover enn planlagt. Det har vært mye dårlig snekkervær og snekkern har fått en valp som krever sitt. Jeg bare håper han blir ferdig før elgjakta >.<

Men dette er så langt vi har kommet nå.

Det som mangler nå er tenkisk sett plankekjøring. Bokstavlig talt. Rekkverket skal være helt nedentil, og det skal med tiden bli vinduer oppå. Hvordan vinduer har jeg ikke bestemt meg helt for enda. Jeg har to muligheter. Jeg kan kjøpe enkelt-glass vanlige vinduer som åpnes utover, og henge rammer med myggnett på innsiden, eller jeg kan kjøpe skyveglass. Det siste går å få tak i brukt om man har litt flaks. Det første også, men det er oftest toglass vinduer å få tak i. Vi får se hvordan det blir, dette året blir det i alle fall ikke. Jeg tenkte kjøpe plast på rull og stifte fast så det blir tett her ute, da blir det lunere også.

Innvendig skjer det veldig lite for øyeblikket, men jeg skal i dag sy nye gardiner til soverommet. Bursdags-salg på jysk skaffet med 5 meter mørkblått stoff til 100 kroner, og blå tråd samt fungerende symaskin har jeg da. Deler stoffet i tre, syr kant på 3 sider og kanal-kant på toppen og tada.
Enklest hadde det jo vært med kanalbånd, men det har jeg ikke og det gidder jeg ikke kjøpe før jeg ser jeg må. Så jeg syr inn 3 kanter og så måler jeg om jeg må ty til kanalbånd for å beholde lengde eller om jeg har for å sy kanal av gardinen som den er.


Vi skal også kjøpe nye gardinstenger til stua. Vi kjøpte billige hvite kafe-gardinstenger på jysk, og de bøyer seg! Så, de kan vi ikke ha i behold lenger.
Jeg satser på Beskåda fra Ikea, jeg liker designet, og det er enkelt samt rimelig.

Jeg skal kjøpe to til å ha utenpå hverandre til over vindusrekka. Så får vi se om det blir to over verandadøra også, jeg tror nesten det. De fleste svensker har ikke gardin der av en eller annen grunn, men jeg vil nok ha det. Det ser så nakent ut ellers! :)

Og så leter jeg stoff for å sy juleaktige gardiner der også. Det behøver så absolutt ikke være noe julemønster fordi jeg kunne godt tenke meg å ha det som "vintergardiner" og ikke bare for et par uker i desember, men litt julete farge må det i alle fall være synes jeg. Jeg fortsetter min jakt, det meste av "julete gardiner" i sverige er så overlesset med julemønster at man kan få mark av mindre.

No comments: