14 August 2009

Rekkverk in progress, del 1


Vel, da er vi i gang med rekkverket. Det første vi gjorde var å nappe bort nettingen som sitter der, og dra bort de 3 ytterste plankene så jeg kunne rive bort gresset.
Det viste seg at de som har bygget på taket også bygde på en halv meter med gulv før de satte opp taket, men uten å legge plast eller markduk under. Det er altså makduk fra veggen og til en halv meter fra kanten eller så. Ikke rart vi hadde gressplen inne på terassen!

Det neste vi oppdaget når vi målte var at 2 av 3 stolper er like langt fra veggen. Den tredje står 3 cm nærmere veggen.
Problemet er ikke bare dette, men at tverrliggern i taket som disse stolpene er festa til var festa i taket tilpasset denne ene, så de to var da bøyd inn for å møte tverrliggern...

Ja, vi fikk da sage løs skruer og spiker, og løsne tverrliggern fra taket, og så banke de to ut så de sto rett og ikke bøyde. Den tredje må løsnes helt fra markfestet og så flyttes sine 3 cm lenger ut og fester på nytt. Det gjør vi i morgen.
Så må tverrliggern festes igjen der vi har løsna den.


Det hele er skikkelig mandagsarbeide, selv jeg ser det med mine amatørøyne! Skruer og spiker slengt litt hit og dit for å få det hele på plass, det ser ikke jevnt og fint ut i det hele tatt. Huff.
Men det blir nok bedre nå. Når stolpene står rett og fint mener jeg.
Se ingen gress! Og jeg håper å holde det sånn, jeg har kjøpt litt plast for å legge ut på marka så ikke gresset får feste noe mer.

Forhåpentligvis blir resten plankekjøring. Bokstavlig talt. Da er det jo tverrgåere, rekkverksplanken som skal opp og et vannbrett oppå.

No comments: