30 August 2009

Litt urolig for Celine

Celine har blitt litt tynn. Hun blir alltid litt tynnere på sommern når temperaturene gir henne dårligere matlyst, men denne gangen synes jeg hun er litt vel tynn. Ikke så at hun ser ut som noe beinrangel, men samtidig må jeg huske på at hun er ingen ung katt lenger. Hun har jo blitt 9 år!

Jeg vet de fleste katter lett kan bli eldre enn 10 år, mange blir fort eldre enn 15 også, men jeg må passe litt på henne tror jeg.
Hun kanskje behøver ekstra proteinrik mat nå allerede. I så fall må jeg ordne det.
Hun fikk tunfisk i går, hun åt med god apetitt! Apetitten mangler i grunnen ikke, og så kan det jo være hun er MØKK lei den kattematen jeg kjøper. Kanskje jeg skal kjøpe en pose med noe annet enn den jeg pleier gi, de pleier jo bli lei den etter en stund :) Så det kan være så enkelt, at Celine ikke spiser mer enn hun må fordi hun er dritt lei.

Jeg kan begynne med å kjøpe en liten pose mjau med kylling for eksempel. Mjau er akseptabelt bra kattemat, bare synd våtmaten kommer i så digre pakker.. Ronja sin mage klarer ikke våtmat hver dag, ellers hadde de gjerne fått litt hver dag av meg. En spiseskje eller to, bare for kos. Problemet er at Ronja får diarre, så det må vi bremse på.. Mjau våt-kattemat er vistnok så bra at de fleste som gir kattene sine 'BARF' velger å kjøpe denne som krisemat om de er helt tom for naturlige matingredienser til kattene sine.

(BARF er et konsept der man gir rå kjøttmat til katter og hunder, slik de ville levd om de var ville, bare mer tilpasset tamme dyr. Noe grønnsaker og sånt er med for eksempel, og det er strenge krav til ingrediensene)

Og blir det nødvendig at Celine må ha egen mat med ekstra innehold av noe må jeg sette av litt tid hver kveld for å gi henne den og passe på at Ronja ikke tar den.


**Edit et par timer senere**

Vel, jeg har vært på butikken og handlet en pose mjau med kylling. Min største mistanke er at Celine har spist seg møkk lei kattematen, som tidligere nevnt. De blir fort lei denne.
Og det ser ut som den mistanken er berettiget. Jeg klippa opp posen og lot henne lukte på åpningen. Umiddelbar reaksjon med å mjaue bedende og hoppe ned på gulvet og smiske for harde livet. Så jeg helte opp litt i matskåla. Og hun eter. Og eter ;)

Så det er nok bare matlei-het.
Et par dager nå med bare mjau, og så får de nok 50/50, jeg vil jo ikke ha tykke katter heller :D

Men, jeg må fortsatt ha i bakhodet at Celine per defenisjon er en seniorkatt. Det er nok ikke bra at hun blir for tynn.

No comments: