30 September 2006

Vår første dag som nøkkelhullspersoner.



Vi er i gang. Jeg kjøpte lett-leverpostei som pålegg i dag. VI har en diger ost som IKKE er lett, jeg akter ete opp den før lett-osten kommer i hus. Jeg kaster IKKE mat bare fordi vi skal leve lettere, spesiellt ikke så dyre ting som OST. Agurk og gulrot er innkjøpt. Jeg har kuttet opp i biter og lagt i bolle med vann i kjøleskapet, så har man noe å stappe i munnen om man er tyggesyk.

Margarinen erstattes med Letta Light. Letta er jo lettere enn andre margariner og light varianten er jo enda lettere igjen. Frem med nøkkelhull og "mindre enn 20%fett" nå!

Jeg har kjøpt brødblanding så jeg skal bake brødet selv. Beste måten å kontrollere sukker og fett i brødet.. jeg bruker olje, det har jeg alltid gjort, og nå skal sukkermengden ned også. Frem til nå har det vært en dæsj sirup for å fore gjæret, og for å holde brødet sammen, men nå skal det skjæres enda mer ned. HELT vekk kan jeg ikke ta sukkeret, da dør gjæret, men sukkeret spises jo opp av gjæret om jeg har akkurat NOK. Litt salt og littegranne olje, og tadaaa mye bedre brød enn i butikken :)

Ellers blir det streng kontroll på godteri. Ikkeno brus, sjokolade og potetgull liggende hjemme. Vi kjøper en liten pose når vi skal ha det på lørdager. EN dag nammenamm må vi få. Ellers skal vi ha poser med upoppa popcorn. Sunt og godt, og Demmy liker det uansett best uten salt :)

mer grønnsaker, mer kjøtt uten fett. Mer kylling og forhåpentligvis en liten økning i fisk og.
Mindre pasta og sauser må til. Sausene er drepen, samt pasta er fullt av sånt man legger på seg av.

Godteri i helgene: lettbrus kommer ikke på tale. Sukker-erstatninga øker insulinproduksjonen og gjør at man blir sulten etterpå, og så spiser man mer i stedet fordi insulinet ikke fant noe karbohydrater å bryte ned i form av sukker. Så ekte brus it is den ene dagen i uka. Gulrot og agurk dyppet i cremefraiche dipmix er snadder! om vi til og med kjøper viktväktarnas versjon så blir det enda bedre. Ut med sukkerfri saft og inn med Ica Nøkkelhullsaft!

Det har begynt!

No comments: