14 March 2012

Tenn et lys


Published with Blogger-droid v2.0.4

I dag tenner jeg et lys. Jeg tenner det for alle der ute som kjemper en tilsynelatende håpløs kamp mot et system som motarbeider dem i deres forsøk å få et levelig liv, et system som tvinger dem ut i arbeide når de ikke er arbeidsfør fordi en lege sitter med noen papirer og idiotforklarer en annen lege som har hatt fysisk kontakt med en pasient. 

Jeg tenner det for alle som kjemper en kamp mot en dødelig sykdom og forsøker få en behandling så de kan overleve, og som potensiellt ikke finnes blandt oss lenger om noen måneder eller år. 

Jeg tenner lyset for alle der ute som føler seg ensom, forlatt og glemt, og sender en tanke og litt varme til dem som skulle behøve det. 

Jeg tenner ett lys for alle de der ute som sloss mot et misbruk, enten hos seg selv eller en nær venn, som kanskje lever under vonde forhold av tvang og mishandel, eller som må overleve mobbing hver eneste dag de forlater sitt hjem for noen timer. 

Og sist, jeg tenner lys for alle de som skulle behøve en varm tanke fordi de har det litt tungt og vondt akkurat nå, om så bare for en liten stund, for alle de som sulter og har det vondt, for alle de som lider under krik og undertrykkelse, for alle som ikke får si sin mening ute på gata, for alle som ikke kan få gå på skole, for alle dyr som ikke har det bra. 

Og jeg tenner lyset, og ønsker jeg kunne gjort noe for alle dere der ute, enten dere har ett par ben eller mange par ben, og innser min begrensning at jeg må hjelpe kun noen få utvalgte. Og det er jeg lei meg for at jeg må. Jeg skulle gjerne hjulpet dere alle. Og kanskje mitt ønske kunne varme litt, like mye som flammen på lyset. 

I så fall er jeg glad. 

No comments: