05 June 2011

Hagen første uka i juni!

Ikke engang 6 juni enda og bøndene har begynt med høyonna! Rekord-tidlig! Det blir nok minst 3 høyonner i år også tror jeg når de har klart å klemme inn 3 andre år :)

Dagens hageoppdatering!


Det vokser hundrevis (liten overdrivelse) forglemmegei ved boden!


Stokkrosa vokser som fyttefy!

Jeg skulle ønske hele skråninga så ut som dette. Tett i tett med ole lukkeøye!


Nova ettellerannet, trodde det var Nova Scotia men da huska jeg feil gitt. Den blomstrer i alle fall :)


Blomsterbeddet ved boden er det som det vokser best i her og nå. 


Her sto da chockolate ruffles rosa mi, men nå er vi en uke ut i juni og ikke antydning til skudd. Jeg gravde den dermed opp og flyttet rhododendroen Scarlet Wonder dit i stedet. Scarlet Wonder har ikke virket som den trivdes så bra ved boden, så nå prøver vi den her.

Den hvite rhododendroen min stortrives, og det gjør H.C. Andersen rosa mi også! I mellom dem en eller annen Peon som mamma tok med til meg. 


Under stuevinduet er det desverre ikke særlig mye som overlevde vinteren ser det ut til. Her er det eneste som vokser opp! 


Men her er det kiving om plassen! jeg burde kanskje flytte ene peonen der tror jeg, for den får neimen ikke mye plass blandt stokkrosa, keiserliljene og naboene!


Kjøkkenhagen min! :D Tomatene og cherrytomatene ser ut som de har overlevd. Det kom litt kaldt på natten og drepte agurken min desverre... 


Jeg hadde jo tenkt denne som et veksthus men siden jeg holder på å bygge et langt større et får dette bli sommerblomsterkasse. Jeg har sådd hengelobelia, fløyelsblomst, kornblomst og et par andre småtasser her, 


Babysalat :)


Jordbærlandet mitt! I miniatyr .) Men det kommer i alle fall til å bli ETT jordbær her!


Klatreblomsten min :) Fine blomsten!


Blå valurt koser seg mot husveggen!


Den gule buskrosa jeg fikk av mamma ( og et løvetannlik)


Den gule klatrerosa, Leverkusen, 


På vei bort til gress-tippen vår er det FULLT av liljekonvaller. Det var her jeg nappet meg noen til å ha under hekken!


Og også her et stort teppe med ole lukkeøye, en eller annen Veronika-plante.



Her er også et tett bringebærkratt! Jeg har faktisk tenkt litt på om jeg skulle ærlig og redelig stjele meg en del bringebærplanter her, og plante i skråninga. Hva tror dere?

♥♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪♥♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪

Tjingeling!

//Rita

2 comments:

Anonymous said...

Nå er det blitt skikkelig fint rundt huset :)Det kan hende det kommer litt senere under stuevinduet, alt håp er ikke ute enda. De avleggerne du "stjeler" er de som vokser best, sies det.... Klem fra mamma

Unknown said...

hehe ja de sier vel så :D Ja, jeg venter enda litt før jeg dømmer det nord og ned under stuevinduet, men jeg synes jeg burde se noen grønne spirer der nå i alle fall. Gir det noen uker til før jeg kjøper nye blomster!