27 April 2008

En gira dag

Hvor kommer all denne energien fra?

I dag vasket jeg bilen.
Avfetting og hele pakka, dynka hele bilen i avfetting, også inni dørkarmer og slikt, og etter det spylte jeg, skrubbet som bare det, polerte, pussa vinduene, støvsuget og rydda inni, jeg tømte hele bilen for vintersaker sånn som isskraper og slikt.
I går var vi i Vänsjö og fikk byttet begge lagrene på venstre side. I tillegg til håndbremsewirene bak som begynte bli virkelig slitne. Michael mente han hadde greid å få av ABS giverne på begge venstrehjulene uten at de sprakk, hvilket betyr at vi bare må bytte ABS givern på høyre frem og så burde bilen være 100% topp.
Jeg tenkte gå over alle lyspærene og bytte de.

Vi må bytte frontruta nå. Et steinsprang i vinter ga en liten prikk i ruta, og et steinsprang til på akkurat samme sted ledde til en sprekk. Når Fredrik i tillegg glapp vindusviskern i dag når han hadde tatt av vindusviskerbladet så ble det en sprekk til på andre siden av ruta. Faktisk en liten stjerne av en sprekk. Så nå må vi trå til med vindusbytte på frontruta, disse sprekkene kommer bare til å bli større.

Nye sommerdekk må vi også ha, der kommer vi til å kjøpe miljøvennlige regummierte dekk. Bilen er ikke spesielt stor og tung så det burde gå helt prima om vi kjøper litt bra kvalitet på dem. Nye vinterdekk trengs egentlig ikke før neste vinter, men jeg tror vi kjøper nye også der, for da kan vi skilte med "nye vinter og sommerdekk" i salgsannonsen når vi skal selge denne.

Vi hadde tenkt å kjøpe ny bil allerede i sommer, men Michael sa at det er neppe noe stort og dyrt klart til å gå i stykker nå på den, ikke nå som alle lagrene er bytta, demperne bak bytta vi i fjor når de røk, bremseklossene bak er nye, bremsewire til håndbrekket også, og når vi da også bytter bremseklosser bak mener han den burde holde noen år til.
Så da tror jeg faktisk vi skal nyte luksusen av å være gjeldfri en liten stund til og vente kanskje til over nyttår med å kjøpe ny bil.

Vi funderer på å kjøpe miljømerka bil faktisk. Enten hybrid diesel- elektrisk bil eller hybrid elektrisk bil - bensin eller noe sånt. Vi må se hva som finnes på markedet av dette, og ta en vurdering. Fredrik vil gjerne ha en HELT ny bil nå, bare for å nyte følelsen av å sette seg inn i en bil ingen andre har sittet i før, (foruten selgere og de som får bilen frem dit den skal selges) og jada vi vet veldig godt at økonomisk lønner det seg å kjøpe en 1-3 år gammel bil, men det er nå litt fristende å kjøpe en kliss ny bil og nyte den luksuriøse følelsen.

Nåvel, nok bilsnakk.
Vi vaska som sagt bilen, skrubbings og styr og herj, og når vi kom hjem dusjet jeg, slappet av litt og så vasket jeg alle gulvene, tok klesvasken og oppvaska, samt laget middag og dessert.
Nå har vi da spist middagen og jeg slapper av i sofaen.

No comments: