17 September 2007

Hvordan kan du vite hva som er best for meg?

"det er bare å"

Av og til får jeg mark av sånne setninger som begynner med dette.
Det er ikke alltid "bare å".

"Det er bare å trene så blir du kvitt alt"

Javel. Jeg skulle likt å se de samme som uttaler dette så lett, med en lett arrogant holdning og bedrevitermine, trene med kraftløsheten og verken i hele kroppen som en influensa bringer med seg. Vel og merke uten febern og hoste eller nysekuler, kun med verken i kroppen og kraftløsheten.

Tren med det dere! Ikke? Dere benker dere opp i sofaen med te og pledd?

SÅNN ER MIN HVERDAG!
Min gjennomsnittlige hverdag er med influensaverk i store deler av kroppen og kraftløsheten som om jeg skulle hatt feber. Og så skal jeg bare ta meg sammen og skjerpe meg?

Ikke snakk om meg som om dere vet bedre enn meg hva som fungerer for MIN kropp, ellers takk. Dere har ikke anelse om hva dere snakker om. Det imponerer ikke meg med masse planløse råd fordi de høres bra ut. Det imponerer ikke meg med enorm kunnskap ved å hevde slik og sånn hjelper. Det kan dere ikke vite!


Hvor mye har jeg ikke prøvd allerede? Medisiner mot smerter javel, jeg kan jo alltids ta det, men det er ikke bra for kroppen. Varme bad? joda, hjelper der og da. Så tar det 20 minutter så er kroppen min like stiv og vond. Massasje? jada, om den er fjærlett, men da hjelper den ikke, og dyp ordentlig massasje er tortur. Akupunktur? Det har jeg ikke fått trua meg til enda med min nåleskrekk, og før noen bedreviter rekker å kommentere at "det er ikke noe å være redd for, nålene trenger ikke gjennom huden, så det gjør jo ikke vondt" så kan jeg fortelle at det overhode ikke er smerten ved nåler jeg er redd for. Det er en spiss liten ting og om den penetrerer min hud eller ikke er irellevant.

For å si det sånn.. jeg har prøvd mye av ikke kjemiske saker.
Og jeg har møtt så mange av dere som så lett uttaler dere uten å ha fjerneste anelse.

Dersom dere vil imponere meg, så kan dere prøve med følgende:

"Vet du, helt ærlig, så har jeg ikke ANELSE om ossen det er for deg, og du har kanskje prøvd dette men tror du at dette vil hjelpe....?"

DET hadde overraska meg.

No comments: