13 May 2012

Premiære for gressklipping og pollensesong!

Av alle de tulipaner jeg har planta var det en som slo ut i fjor, men uten blomst. I år kom det blomst!
Jeg har også hatt premiære på gressklippinga. Årets første klipp! var fremme med kantklippern og klippa også, og har raska sammen litt fuglefrø-søl fra skråninga.

Jeg må en runde til med mosedreper, fordi det er masse mose enda. Håper på en tur til Jula så jeg kan få kjøpt sånn man setter på vannslangen og vanner med helt enkelt. Funderer også på jernsulfat for det er mange som sier det er minst like effektivt som mosedreper, men jeg lurer på hva mer det gjør for plenen foruten å drepe mose..

I dag beskar jeg rosebuskene også. Det var veldig tydelig hvor det er dødt og hvor det var liv fortsatt, alle rosene mine kommer med skudd minst et sted. Klatrerosa på husveggen, den røde, var det nesten ingenting å klippe bort, også på de andre var det veldig lite som behøvdes. Jeg funderer å få tak på gamle striesekker så jeg kan pakke inn rosene denne høsten. Har lurt litt på å bruke halm også, og hauge opp rundt rosene men da lokker det vel til seg mus som synes det blir fine hus..

Mauren er på plass nå, og snart kommer vel bladlusa også. På tide å så noen tagetes tenker jeg, så jeg får noe å plante ut rundt rosene for å holde lusa vekk! Får rote frem tagetes-frøene mine, jeg mener jeg skal ha en pose.

Rhododendroene mine har begynt å sette knopper. Den hvite er jo tidligst ute, så der ser man antydning til hvitt i knoppene, den lilla har bare så vidt begynt. Jeg er litt urolig for min Scarlet Wonder, den er svært brun og stygg i de fleste bladene så jeg lurer på hvordan det går med den og om den overlever.. Vi får vel se.

No comments: