09 October 2010

Høst, vinter og juleforberedelser

I dag har jeg hatt et lite rykk i hagen.
Jeg har klippet ned tomatplantene, de er ferdige for sesongen og kassa deres står nå klar for neste års forsøk. Til våren planter jeg inne i februar allerede så jeg er sikker på de er store nok når tiden er moden for å plante ut.

Jeg skal i ettermiddag snekre sammen en kasse til tenkte jeg, men jeg fyller den ikke med jord før til våren i så fall. Det er jo en del planker igjen enda, så jeg kan lett lage en til.

Jeg har plantet krokusene og tulipanløkene, de jeg fikk av Towa. Jeg vet ikke hvor gamle de løkene er, det kunne ikke Towa heller huske, men jeg har nå plantet dem. Kanskje de blomstrer, kanskje ikke. Vi får se.
Og jeg har tatt inn de to løkene jeg har fått til hyasinter, nå skal jeg plante dem inne, og forhåpentligvis blomstrer de også!

Jeg har klippet enda litt mer på brudespireaen. Jeg er ikke så flink til busk-klipping, det er aller første gang jeg klipper. Så det ser noe skamklipt ut. Men det får bare være. Jeg vurderer å få noen med motorsag til å meie ned hele saken helt ned til marka, så det kan komme bare nye friske grener, men vi får se. Aller helst vil jeg ha den helt vekk for jeg synes ikke den er særlig pen, jeg vil mye heller ha et drivhus der eller flytte den gule rosebuska dit, men da må jeg dit med en gravemaskin. Enten det eller timevis med hakke, enorm greinklipper og spade. Sukk. Så den får bare være enn så lenge.

Jeg har kjøpt en stor tønne til 15 kilo "hestemat", men i den skal det mat til små fjærkledde venner. Kjøpte to bøtter med meisballer her for en par måneder siden, hovedsaklig for å få tak i bøttene som er suverene til hestesaker, men også for å få mat til småkvittene ute, og nå går det mat som om det sto livet om. Og faktisk, det gjør jo det. Fuglene propper seg nå for å få litt reserver til vinteren, så nå er tiden moden for å bestille store sekker med fuglemat tror jeg. Om jeg bestiller en til slutten av oktober og en til november så tror jeg at jeg har fuglemat en stund. Jeg kommer nok til å kjøpe bøtter med meiseballer, men jeg må nok gjøre noe for å holde skjæra borte fra dem. Skjæra som den oppurtunisten den er får tak i mat overalt, den spiser døde dyr, frukt, frø og bær, men småfuglene har det ikke like lett.

Jeg har lurt litt på hvordan jeg skal hjelpe de fuglene som overvintrer og gjerne spiser insekter, det er jo en god kilde for protein, så jeg tror jeg skal få tak i meisballer med insekter i også, slik at jeg har litt til dem også.

Og til julen er forberedelsene i full gang! Jeg har kjøpt de første julegaver for lenge siden, en god venn av meg får en real overraskelse denne jula! Og familien må jeg fiske etter julegaveønsker fra. Min mor er ikke så vanskelig, jeg vet godt hva hun liker og hun pleier av og til å klare å komme på litt ønsker selv også, men svigerfamilien er ikke like enkel.
Hvor vi skal feire jula er heller ikke hugget i sten for å si det sånn, vi har et par alternativer, mye avhenger av hva min familie har planlagt. Min søster planlegger tur nordover til hennes forlovedes familie, og da står og faller mye på om min mor har lyst til å komme hit, eller om hun ikke orker det. Vi får diskutere det litt nærmere.

No comments: