09 October 2010

Bryllupsdag for lenge siden

Men jeg tenkte likevel vise hva min kjære mann kjøpte til meg i bryllupspresang.
En hvit og delikat BeBook Mini fikk jeg overlevert av min elskede!

Jeg har jo i hele mitt liv elsket å lese. Jeg har lest omtrent alt jeg har fått klørne i mange ganger, til og med telefonkatalogen en helg jeg kjedet meg som snørrunge på 14 år. Jeg ga opp etter 4 sider Andersen må tillegges.

Men i senere år, etter jeg ble syk med fibromyalgien, har jeg ikke orket å lese så mye. De fleste av mine favorittforfattere klarer ikke slutte å skrive før 500 sider er passert, men selv en lefse som Ari Behn's "Trist som faen" blir for mye å holde for meg i blandt. Jeg får rett og slett for vondt i armene og nakken, samt hodet pga muskelspenningene ved rett og slett det å holde en bok. Til min store sorg.

'Lydbok' sa du? Joda, det fungerer sikkert det, men det er overhode ikke det samme og 7 av 10 lesere er elendige i mine ører og jeg irriterer meg over hvordan de enten ikke gir personlighet i dialoger, eller "feil" personlighet ut fra hvordan jeg ser dem for meg. Men vi hører på lydbøker i bilen da.

Min mann kjøpte da altså redningen til meg i bryllupsgave. En BeBook Mini er en leseplate, en digital bok rett og slett, der man stapper inn bøker innskannet til tekstformat, bilder eller pdf. Og det finnes massevis med gratis bøker der ute siden Copyright har gått ut et visst antall år etter forfatterens død. Av dem har jeg fått gjensyn med min kjære H. Rider Haggard som har skrevet Kong Salomons miner, Hun, Ayesha, Gjenfødelsen av Hun, og Cleopatra. Den siste leser jeg nå etter å ha pløyet meg gjennom "Kong Salomos miner" og "Ayesha, The return of She".

Ikke bare finnes det mange gratis bøker der ute, men e-bøker kan man også få kjøpt og det ganske rimelig dessuten.

Det er ingenting som erstatter den herlige følelsen av en bok mellom hendene, men for de dagene der dette bare gir meg smerte er igjen lesing et fakta, og jeg er så lykkelig over denne ene lille elektroniske saken. Den er min fantasi's redning nå!

No comments: