20 June 2008

Biblioteket - Progress del 2.

Gardinene vi vil ha fant vi på textilboden.se, og kommer til å bestille dem så fort vi har fått lønna, deretter ordner vi farge til den vinrøde veggen. Det blir et par slike panelgardiner og et par hvite, en på hver side av både vinrød og hvit gardin.

For å få det helt mørkt i rommet ved behov (Meditasjon eller kriseovernattingsplass) tenker jeg sy en svart liftgardin eller foldegardin. Det blir mye mindre dominerende enn svarte panelgardiner som er lange hele tiden da denne brettes opp over vinduet og ikke ser så stor ut når den er brettet opp. Jeg tenkte kanskje ha noe diskret gulldekor, noe gulltråd festet i fine snurrer eller om jeg finner noe med tynne gulltråder innvevd. Ikke mye, men litt.

Jeg kommer til å velge gardinstang som er svarte i det minste kanskje noe med lett gulldekor. Kanskje svart med litt "børstet gull" på om dere skjønner hva jeg mener.

Mens jeg har sittet og tittet etter gardiner satt jeg også og tenkte litt på resten av leiligheten. Vi skal jo gjøre noe med stua og gangen også. Jeg leker med tanken på en lettvegg med en buegang mellom gangen og stua, for å få vekk det tregitteret som står der.
Det er litt småskader på rekkverket i trappa også, og jeg leker med tanken på å en dag plukke ned hele rekkverket og ta delene ut på verandaen for å slipe og lakke. alternativt male? Jeg kan jo også bare slipe fort over mens det er satt opp. Det skulle ikke være meg i mot med hvitmalt for eksempel. Men hvitt blir ganske fort stygge flekker på.

Men setter jeg opp en buegang mellom stua og gangen så frigjør det gangen fra å MÅTTE ha samme tapet eller farge som stua.
Jeg fant også en webshop som selger klick-gulv, og de har noe som ser ut som svarte skifer-fliser! Kjemperimelig faktisk :D Så jeg vil ha det til gangen og til kjøkkengulvet. Gulvbelegget i gangen er ganske slitt, det er jo temmelig slitent etter 20 år med sandete sko.

Jeg tenkte som så at når vi legger nytt gulv i gangen kan vi nok like gjerne male. Gangen er ikke noe stort rom når det blir ordentlig avskilt fra stua og tar nok ikke lange tiden å male. Og kjøkkenet? Det er to hele vegger som skal males om vi velger å male og det tar jo heller ikke lange tiden.

Stua? Der må gulvet slipes. Dersom det er ordentlig parkett da. Er det falsk uekte saker så hjelper det lite å slipe.. Men om det er ekte saker må det slipes. Og oljes eller lakkes på nytt. Det tar vi nok samtidig med å male om stua. Jeg har lekt med tanken på å sette opp en liten list borde ved trappa så det skiller av trappehuset fra selve stua, slik at vi kan male stua for seg uten å ta hele trappehuset og oppe i gangen oppe. Men jeg tror ikke det blir pent. Så det blir vel å ta stua, trappa og gangen oppe i samme farge.

Og når alt dette er gjort, over veldig lang tid, kanskje vi fikser opp kjøkkenskapene?
Enten det, eller vi bare maler de skapdørene vi allerede har? Trenger vi virkelig å bytte alle skapene? Jeg kanskje kunne tenke meg å bytte benkskapet mellom ovnen og kjøleskapet slik at jeg utnytter plassen der bedre, med sånn gittersnurresak til å dra ut gjennom døra så jeg kommer til det lengst inn uten å ta ut en hel masse saker.
Men det koster jo penger, og det fungerer jo som det er.
Jeg må tenke meg på det. Å ha kjøkkenbenk på ben og ikke på sokkel slik vi har nå blir uansett helt uaktuellt pga hvor vanskelig det blir å vaske innunder.

No comments: