05 February 2008

Flytting - Progresjon

Vel, på oppfordring fra venner får jeg vel blogge mer iherdig om planlegging og progresjon mot flyttinga i mars.. :)


Så her kommer informasjonen om hva jeg har gjort så langt:

- Jeg mailet og ringte borti 20 forskjellige flyttefirmaer, og det billigste var en antydning på ca 10 000 +moms og spare par tre tusen om vi pakka selv. Så flyttefirma utgår.

- Jeg har kontaktet en renholder som Ljusdalshem anbefaler, og skal bestille renhold av henne når vi er vel ute av leiligheten.

- 5 søplesekker er kastet, saker vi ikke bruker, som vi kun har beholdt av ymse grunner, og strengt tatt ikke trenger. 6 kasser er pakka fra datarommet.

- Flyttemelding er gjort, fra den 14e sendes posten fra ljusdalsadresse til delsboadresse. Folkeregisteret trenger vi da altså ikke tenke noe mere på. Og alle som ikke har fått med seg adresseendring blir vidresendt så vi kan kontakte dem med ny adresse.

- Jeg har også sendt flyttemeldingskort med informasjon til en god del venner.

- Vi har ordnet flytting av telefonen, den 14 mars forsvinner gammelfonen og nye telefonnummeret opprettes i delsbo.

- Jeg har snakket med nettleverandøren, og den 14 mars begynner de spane etter telefonlinje i orden i delsbo.

- Vi har sagt opp leiligheten hos Ljusdalshem fra og med 1 februar. I verste fall får vi betale frem til 1 mai, men Ljusdalshem skal prøve som best de kan å få tak i noen som kan flytte inn til den 1 april. Vi krysser fingrene. Garasjeplassene sies opp i samme runde og følger leilighetene.

- Jeg har fikset forsikring av nye leiligheten, dvs Länsförsäkringar har satt inn et borettslags-tillegg + et tillegg for evt egenandel på borettslagets egen forsikring, dette er noe de kanskje krever av oss om vi forvolder stor skade på bygningen. I tillegg sjekket jeg om forsikringa mi dekker flyttekjøring, hvilket det gjør.

Det er det vi har fått ordnet så langt.
Gjenstår: Resten av pakkinga og kastinga, samt ordne bil. Jeg avventer enda sjåføren, så bil får vente littegranne til.
Gjenstår også å ordne med strøm i nye kåken. Strømregninga blir nok noe større der borte siden man varmer med varmepumpe og strøm. Vi må planlegge regelmessige avsettinger av kroner til å dekke den antagelig tredoble strømregninga.

Fredag 14 mars kommer vi til å ta med oss Micke ut til kåken, og få hjelp av han til å beregne hvor mange liter maling man trenger. Kjøper vi grunning trenger vi antagelig bare et lag vanlig maling.

Soverommet nede skal bli hvitt, med en vinrød fond-vegg. Oppe blir det sjokoladebrun fond-vegg og lys kaffelatte på de andre tre veggene.
Gangen og stua, samt trappegangen oppe vet jeg derimot ikke. Jeg må se hvor mye skader det faktisk er. Jeg funderte på en dus grå farge i gangen, det ser ut i min hukommelse som det lett lar seg gjøre å skille av gangen fra stua når det gjelder farge og tapet. Men det gjenstår å se :)

Fredag kjører vi også ut en del mat, kjøkkenbord og sånt, noen sekker med klær og sånne ting, litt kjøkkensaker. Så sparkler vi de rom som skal males, etter at vi har handlet inn det vi trenger for å male.

Lørdag 15e mars drar vi ut og maler de rom som skal males. Når det er gjort, spiser vi, og så tar vi ut: Senger, kofferter og toalettsaker, potteplanter, kattesaker, katter og oss selv, så vi kan sove første natten i eget hus. :) det er mange som har tilbudt seg å være med. Mimi feks, og Micke og Tilla, mamma om hun kommer over, meg, fredrik, Linda og Tom Erik. Dersom alle vi kan burde det gå fort. Vi må kjøpe en del ruller og pensler da, sånn at alle faktisk kan være effektive. Vi trenger da minst et malekar per rom, to male-ruller og to kant-pensler. Maskerings-tape og en papir-rull så vi kan legge papir langs kantene. Det siste burde ikke koste så all verdens. Samt grunningsmaling og selve malingen. Den vinrøde veggen nede blir tapeter. Kanskje også den sjokoladebrune veggen oppe og. Vi trenger kanskje en rull for det, men jeg kommer nok til å kjøpe to så det finnes noen remser til overs.
Note: Vi burde ha en sengegavel for å unngå litt tapet-kloring.. :)

Søndag 16e mars går flyttelasset dersom ikke timeplanen velter fullstendig.

Mandag 17e mars drar vi grytidlig til Ikea, så vi er der når de åpner, og så ordner vi de møblene vi skal kjøpe med en gang, tilbake til kåken og montere dem opp.
Og SÅ skal det pakkes ut... :)

Dette er da en foreløpig timeplan og mye kan gå skeivt. Men vi krysser fingrene!

Bærefolk: Lista ser så langt ut som følgende:

De som har tilbudt seg/blitt spurt og har sagt de kan stille opp er:

Linda, Tom Erik, Mimi, Åke, Daniel, Trond, Thomas, Marius, Kjetil, Kim og Martin.
Martin virket villig, men jeg skal spørre rett ut for å være helt sikker litt nærmere, og Thomas og Marius har noe forbehold om at de muligens skal til Norge. 11 fløttekarer! Og det er ikke medregnet meg, gubben, mamma eller evt sjåfør! :D
Mimi har sagt det er plass til flytterumper i hennes bil, 4 stk der, så da blir det:

1 eller 2 flytterumper i flyttebilen + sjåføren.
4 flytterumper i min bil
5 flytterumper i Mimi i sin bil, medregnet Mimi. Da er det bare 1 flytterumpe som ikke har noen bil, så da spør vi Thomas pent om han kan kjøre ut til delsbo med sin bil og ta med seg noen flytterumper. Eller jeg får kjøre tilbake og hente noen :) om det dukker opp enda fler that is

Om Mårten ikke kan kjøre fordi han er i norge blir jo jeg sjåføren. Og da ber jeg Daniel eller Åke kjøre min bil, så kan noen flytterumper kjøre i den.

Jeg skal nok kjøpe 3 sånne flyttetraller på rusta tror jeg.

No comments: