01 December 2012

Og der kom vinteren.

Og det med en skikkelig snøstorm. På halvannet døgn har vi fått all den snøen dere ser på bildene. Jeg overdriver ikke når hver eneste plogbil og brøytekar som er ansatt noe sted har vært på veiene i hele natt. I ni-tiden i går kveld dro Henrik ut for å brøyte og kom tilbake i ni-tiden i morges. Helt utslitt kan jeg tenke meg dessuten.

Brøytebilen han kom ikke før langt på dag i dag, men ikke før jeg hadde rukket å fortvile og banne ganske mange ganger. Snøfresern grep tak i skjøteledninga jeg brukte til nissen på trappa. Min egen feil siden jeg ikke hadde beskytta den nok. Men nåvel, jeg klippet over skjøteledninga, en sånn får jeg tak i hvor som helst omtrent, og koster veldig lite. Fikk mikle og banke litt på snøfresern for å få innmatingsskruen på plass igjen, og det var mange frustrerte ikke så fine ord som kom. Neste som skjedde var at jeg kvalte motoren på den med litt mye snø på en gang og etter det ville den ikke være riktig venn med meg.

Jeg tenkte den kanskje var tom for bensin, og ville dra avgårde, kommer akkurat ut av innkjørsla og så står jeg BOM fast. Jeg kom med andre ord hverken frem eller tilbake før brøytebilen hadde vært der, og jeg syns jeg så en traktor stå i oppkjørsla til en annen nabo og sto der i hundre år. Jeg mistok det for vår brøytebil, og bannet innvendig ganske stygt over halvannen time kaffepause når ingen kom seg noen vei i 30 cm snø.. Men det viste seg jeg hadde feil, det var "bare" en kompis, brøytekaren kom en stund etter jeg hadde løpt frem og tilbake og forsøkt å få kontakt med gubben for å få måka bilen fri og måkinga, innimellom en tur borti snøfresern for å se om den virkelig var tom for bensin før bilen omsider sto i oppkjørsla igjen.

Jeg hadde fått rydda litt over halve oppkjørsla (inkludert naboens del). Naboen er vekke akkurat i dag, og ingen vil vel komme hjem til 30 cm snø å måke, så når naboens nabogutt nokså sliten kom for å ta tak i den sa jeg at jeg tar den med snøfresern så han kunne slippe det :) Gjett om noen var glad. Men nå ble det jo litt utsettelse på det. Gubben tok det verste med snøskuffa og gikk inn igjen, når plogbilen kom og jeg kunne dra noe sted var jeg i full fart ute i bilen og dro på bensinstasjonen for å kjøpe litt bensin til snøfresern. Det var mange som benyttet anledningen til å dra avgårde til butikken, og vel hjemme igjen fikk sulten snøfreser bensin igjen og ble svært så samarbeidsvillig. Så da ble resten finmåka med fresern som best jeg kom til, og så tusla jeg til naboen vegg-i-vegg og hjalp dem også.


Phuh. Og innen dette skjedde hadde jeg da hatt en vond natt fordi jeg ramla tre ganger i går og en av gangene slo jeg hematomet jeg har fått i skinka etter fallet i september, så natta var tøff. Jeg fikk frokosten min omtrent i halv fire tiden i dag kan man si, og da ble det en kombinert frokost, lunch og middag rett og slett. Men nå er det måka, og det ser ut som det har slutta å snø for nå. Jeg har også vært oppe og hjulpet Nathalie å få bytta dekken på hestene, Cassie har gått store deler av dagen uten fordi hun nekta stå stille så hun var full av is i pelsen. Så det fikk vi dra av, og så fikk hun låne thermodekkenet til Kex under et regndekken så hun kunne få varmen ordentlig i seg.

Og jeg som hadde tenkt å lage leverpostei i dag. Det utgikk! Jeg får se om jeg rekker det i løpet av uka i stedet. Om jeg nå orker. Men NÅ er det jul utenfor! La oss bare få beholde snøen over jul og nyttår i alle fall så skal jeg ikke klage for mye :) Akkurat i skrivende stund ser jeg på Jul i skomakergata, og etterpå blir det The Julekalender.

No comments: