14 December 2008

Grannsämja

Det er et ganske fint svensk ord. Grannsämja. Hvordan jeg skal oversette det til norsk vet jeg ikke, men jeg tror "gode naboer" oppsummerer det hele.

Vi var jo i norge nå 4- 8 desember. Når vi dro snødde det, og på hjemveien så jeg at det var kommet ganske mye snø, borti 30 cm. Jeg så for meg hvordan det ble å skuffe snø, både jeg og gubben var slitne, vi har avtale om at jeg klipper gress pga gubbens pollenallergi og han skuffer snø og strør når det trengs på vintern.

Og når vi entra Delsbo hadde turen tatt 11 timer røflig. Inklusive litt pauser og slikt, men det var fryktelig dårlig føre flere steder.
Og ingen av oss så frem til hjem, tømme bil, pakke ut, skuffe snø da.

Og hva skuer våre lyseblå når vi kommer hjem? Måka!
Det er måka i oppfarten vår! Vi trengte bare måke en sti bort til trappa og fra trappa til postkassa, og det tar jo 5 minutter MAKS.
Vi spurte vår kattevakt om det var han, men det sa han nei til, han hadde sopa av selve trammen og resten var "noen andre" som hadde tatt.

Jeg regna fort over og fant ut det kunne bare være en som har gjort noe sånt for oss, naboen som deler carport med oss. Han har da tydeligvis bare måka for oss sånn helt uten vidre.

Dagen etter var vi jo på jobb igjen, fortsatt snødde det, og gubben hadde tenkt å måke både vår og naboens oppkjørsel som takk for hjelpa, men tror du ikke det var måka når vi kom hjem fra jobb igjen?
Til gjengjeld måka vi morgenen etter når det hadde kommet ytterligere noen cm snø. Og i går var jeg ute og måka før plogbilen kom, og tok hans oppkjørsel også.

I dag var jeg bortom en tur og hjalp dem å sette opp epostkonto på PCen, og som takk for det (som om ikke måkinga var nok?) så fikk jeg med hjem en rullekake og et par elgbiffer!

DET er grannsämja i beste stil, og sånn vil jeg gjerne fortsette å ha det!

No comments: